شیشه آلات آزمایشگاهی

شیشه آلات آزمایشگاهی

شیشه آلات آزمایشگاهی یکی از عمده ترین ابزار در آزمایشگاه ها و همانطور ‌که از نامش مشخص است همواره از جنس شیشه می باشد.‌‌ به دلیل بهره مندی از خواص منحصر به فرد در مقابل گرما و حرارت جهت بکارگیری در پیرامون های آزمایشگاه در اقسام متنوع و در سایز و ابعاد گوناگون ساخته و ارائه می گردد.

بایستی افزون بر استقامت بسیار در مقابل حرارت و ضربه از توانایی استریل شدن و شفافیت نیز بهره مند باشد به همین خاطر اکثر این ابزار آلات از جنس شیشه غیر آلی سیلیکا، شیشه بروسیلیکات، اکریلیک شکری، سودا لایم و شیشه آلومینیوم اکسی نیتریل تولید می شوند.

شیشه آلات آزمایشگاهی چیست؟

شیشه آلات آزمایشگاهی من جمله احتیاجات اساسی کلیه آزمایشگاه ها هستند. این ابزار در زمان تولید می توانند با شیوه های متمایزی نظیر برش خوردن، قالب گیری، دمیده شدن و یا منحنی شدن به اشکال و سایز های متنوع مبدل شوند. تعیین این نوع شیشه الات مطابق احتیاجات آزمایشگاه و با ملاحظه به نوع آزمایشاتی که قرار است به وسیله آن ها اعمال شوند، صورت می گیرد.‌

در تعیین این لوازم مطلوب باید به عواملی چون نوع شیشه، استقامت ان در مقابل عواملی چون گرما، مواد شیمیایی متنوع و مبلغ مورد نظر برای تهیه آن ها دقت کرد. این شیشه آلات می توانند از انواع شیشه های متنوعی تولید شوند و برای تست های گوناگونی به کار برده شوند.

شیشه های بوروسیلیکات روشن و براق هستند و در مقابل تحولات شدید دمایی هم مستحکمند، ظروف پیرکس که حداکثر گونه ظروف کاربردی در آزمایشگاه را تشکیل می دهند، شیشه های کوارتز حاوی استقامت در مقابل گرمای زیاد دارند و فقط به طول موج های مشخصی از دامنه الکترو مغناطیس اجازه رد شدن می دهند و…

کاربرد شیشه آلات آزمایشگاهی

ظروف شیشه ای و شیشه آلات آزمایشگاهی من جمله لوازم پر استفاده آزمایشگاه ها و دیگر مراکز پژوهشاتی می باشند که برای حمل و نقل ، مراقبت و اندازه گیری مواد شیمیایی به کاربرده می شوند. امروزه مراکز و موسسات بسیاری در حیطه فروش این نوع شیشه آلات در حال فعالیت هستند. موسسات معتبری در حال حاضر هستند که به ارائه اقسام متنوعی تجهیزات آزمایشگاهی و شیشه الات می پردازند و با داشتن سال های تجربه به اشخاص در خرید این محصولات کمک می کنند.

انواع متنوعی از این تجهیزات

با ملاحظه به توانایی و کارایی شیشه آلات آزمایشگاهی، این ابزار با توجه به نوع ضرورت در اقسام مختلفی طراحی و ساخته می شوند.

•لوله آزمایش شیشه ای

این ظروف پر استفاده با دارا بودن فرم استوانه محدب برای محافظت، نمونه گیری، تلفیق و حرارت دادن محلول و مایعات به کار برده می شوند.

•بالن شیشه

یکی از انواع شیشه آلات آزمایشگاهی بالن شیشه ای می باشد. این مدل از ابزار های آزمایشگاهی به علت دارا بودن کارایی بسیار در طرح های متنوعی نظیر ته گرد، ته صاف ، بالن تقطیر و… تولید می شوند و می توان از آنها به عنوان ظرفی برای گرم کردن مایعات استفادا کرد.

•ارلن

این گونه از لوازم شیشه ای آزمایشگاهی به نام ارلن به دلیل نوع طراحی مخروطی شکل به پراستفاده ترین نوع ابزار آلات آزمایشگاهی جهت تلفیق و بخار کردن مایعات مبدل شده است.

•بشر شیشه ای

از دیگر انواع شیشه آلات آزمایشگاهی می توان بشر شیشه ای را نام برد. با دقت به ساخت این نوع ابزار در سایز و ابعاد متمایز ، در دو نوع شیشه ای و پلاستیکی برای تلفیق کردن ، برداشتن میزان معینی از مایعات و گذاشتن ان بر روی پایه های نسوز برای حرارت دادن محلول ها به کار برده می شود.

گوناگونی و اقسام ظروف شیشه ای فقط به این موارد ذکر شده محدود نمی شود، چرا که در حال حاضر گوناگونی این نوع ابزار شیشه ای مختص آزمایشگاه به اندازه ای زیاد است که بایستی پیش از آغاز کار با ملاحظه به نوع آزمایشگاه و پیرامون آزمایشگاهی خود، به تهیه این نوع ابزار های مطلوب پرداخت تا به مناسب ترین کارایی دست یافت.

جنس این نوع لوازم مخصوص آزمایشگاهی

اعمال آزمایشات متنوع و کار با مواد شیمیایی مختلف سبب شده تا پیرامون های آزمایشگاهی به ظروف و شیشه آلات آزمایشگاهی مطلوبی احتیاج داشته باشد. به کار گیری از این لوازم و ظروف با توجه به نوع کار و مواد می توانند از جنس های متنوعی نظیر پلاستیک، شیشه و فلز باشند که در این میان ابزار شیشه ای از اهمیت بسزایی بهره مند می باشد.

تعیین درجه سطح کیفی اقسام متنوع این نوع ابزار

تعیین درجه سطح کیفی اقسام شیشه آلات آزمایشگاهی عبارت است از:

•دقت اندازه گیری

در خصوص ابزار ازمایشگاهی حجم سنجی نظیر پیپت، بورت، استوانه مدرج و بالن ژوژه عمده ترین مشخصه دقت اندازه گیری می باشد.

•استقامت گرمایشی

در خصوص ابزار آلات گرمایشی تظیر ارلن، بشر، بالن ته گرد، بالن ته صاف، کندانسور، قیف شیشه ای و… اعمال آزمایش گرمایشی می تواند سطح کیفی و مرغوبیت این لوازم را نشان دهد.

اگرچه این تست به دو شیوه نخست آزمایش تحمل شوک گرمایشی و دیگری آزمایش تحمل دمایی صورت می گیرد.

•قفل شدن کامل

در خصوص ابزار آلات آزمایشگاهی روداژ دار نظیر پیوستگی های شیشه ای آزمایشگاهی و تمامی ابزار های سر سنباده ای تست قفل شدن کامل و درست روژدار نظیر هم صورت می گیرد.

در بعضی از ظروف هم تست خوردگی و استقامت در مقابل تاثیرات مواد شیمیایی نظیر استقامت در مقابل اسید و باز صورت می گیرد.

کلاس بندی ظروف مربوط به آزمایشگاه

شیشه آلات آزمایشگاهی مطابق معیارهای بین اللملی متنوع مقدار خطا و استقامت در مقابل مواد شیمیایی حاوی کلاس بندی های متنوعی هستند.

•کلاس بندی شیشه آلات آزمایشگاهی مطابق مقدار دقت اندازه گیری
این ابزار آزمایشگاهی از نظر دقت طبقه بندی معمولا در ۲ کلاس A و کلاس B واقع می شوند. این درجه بندی ها به وسیله اتحادیه مواد و آزمون آمریکا صورت گرفته است و مقدار دقت ابزار آزمایشگاهی را نشان می دهد.

•کلاس بندی شیشه آلات آزمایشگاهی مطابق استقامت در مقابل مواد
مطابق معیار های ISO 695 مقدار اثربخشی این ابزار آلات و ظروف آزمایشگاهی به علت برخورد با محلول های قلیایی وارسی شده و برحسب ان کلاس بندی متنوعی نظیر کلاس A1, A2, A3 برای این لولزم مخشص گردیده است.

اگرچه این شیشه آلات برای حفظ محلول های قلیایی به کار برده می شوند ولی امکان دارد در معرض اصطکاک به وسیله محلول قرار گیرند این مسیله اکثرا به جنس این شیشه آلات وابسته است.

شرکت نانو تک شیمی ارائه دهنده و تامین کننده انواع مواد شیمیایی و شیشه آلات آزمایشگاهی می باشد که از طریق این سایت میتوان از قیمت انواع این محصولات اگاه شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

*

code

فهرست
مشاوره آنلاین در واتس آپ
Send via WhatsApp
Call Now Button