اهمیت استفاده از متیلن کلراید در صنایع مختلف

استفاده از متیلن کلراید

اهمیت استفاده از متیلن کلراید در صنایع مختلف،متیلن کلراید مایعی فاقد رنگ و شفاف بوده و دارای خواص فراری است و آتش زا هم نمی باشد. معمولا از عطر و بوی خوب و دلپذیری برخوردار است. کارایی عمده آن حلال بودن می باشد که سبب شده در صنعت های متنوعی به کار برده شود. توانایی ترکیب شدن با آب در این فراورده وجود ندارد اما در خیلی از حل کننده هایی که آلی هستند حل می شوند. یکی از علائم این محصول آن است که اگر به آن گرما دهید دودی بسیار سمی از خود انتشار می دهد.

این ماده شیمیایی به اسم دی کلرو متان هم شناخته شده است که یک تلفیق شیمیایی با فرمول CH2CL2 می باشد ، این ماده تجاری با عنوان های دیگری نظیر متان دی کلرید، متیلن دی کلراید، حلال متیلن و گاز متیلن هم رویت می شود. این ماده در مدت زمان اندکی در جو باقی می ماند.

 

در این صورت اتحادیه هوای پا‌ک ایالات متحده این ماده را به اسم ماده تخریب کننده لایه اوزون نمی دانند. ساختار شیمیایی این ماده خیلی ساده می باشد. این ماده یکی از هیدروکربن های کلردار می باشد که از جانشین شدن ۲ اتم کلر به جای اتم هیدروژن روی مولکول متان ایجاد می شود. این محصول تجاری جز خانواده حل کننده های شیمیایی هالوژنی به حساب می آید. دلیل ابن مسئله وجود عناصری چون کلر، برم و… است.

کاربرد متیلن کلراید در صنعت حمل و نقل

اهمیت استفاده از متیلن کلراید برای تمیز کردن روغن ها و چربی زدایی بخش های مختلف، قطعات فلزی نظیر خط راه آهن، قطعات هواپیما و… به کار برده می شود. جهت ساخت قطعات فلزی برای یک واشر جدید می توان این ماده را به کار برد.‌ همچنین کارشناسانی که در حیطه خودرو مشغول به کار هستند از این ماده برای از بین بردن روغن و گریس از قطعه های ترانزیستور خودرو ، قطعه های هواپیما، موتور دیزل و گروه قطعات فضاپیما به کار برده می شود.

در این صورت این ماده شیمیایی برای فراورده های خودرویی روغن کاری شده و چربی زدا عملکرد چشمگیری دارد. این ماده رشد و نمو خودکار و جهشی در زیستگاه ندارند و همواره با بکارگیری از گاز متان یا الکل چوب تولید می شود.‌ بهتر است بدانید در طبیعت میزان چشمگیری از این ماده موجود است ‌که به علت بکارگیری از این ماده شیمیایی در صنعت های متنوع نظیر سایت های زباله های شیمیایی، سایت های NPL که دربردارنده این ماده هستند و… ایجاد می شوند.

در این صورت این فراورده بصورت نامنظمی در هوا پراکنده است و میزان اندکی از آن در آب ها و خاک پراکنده می باشند. میزان حل شوندگی این ماده در آب خیلی کم است اما در حین حال مقدار حل شوندگی آن در تلفیقات آلی خیلی بالا است و بدین جهت این ماده به میزانی کمی در آب آشامیدنی پیدا می شود و با باکتری های حاصل عکس العمل نشان می دهد و تجزیه می شود بهتر است بدانید که برای تجزیه شدن نصفی از این ماده شیمیایی حدودا ۱ الی ۶ روز زمان لازم است.

استفاده متیلن کلراید در صنایع غذایی

همانگونه که می دانید متیلن کلراید حل شونده ای است استخراجی که در صنایع ساخت و تمهید نوشیدنی ها و مواد خوراکی به کار برده می شود. این ماده شیمیایی نیز در پروسه ساخت عصاره مالت برای آبجو ها و در تمهید ادویه جات و چاشنی های مورد نیاز غذایی نقش بسزایی دارد.

کاربرد متیلن کلراید در صنایع پزشکی

اهمیت استفاده از متیلن کلراید در صنایع پزشکی ‌این گونه است ‌که می توان به وسیله آن مواد شیمیایی را از گیاهان و مواد خوراکی تفکیک کرد و در نهایت در تمهید و ساخت دارو آنها را به کار ببرند. داروهایی نظیر آنتی بیوتیک ها، ویتامین ها و استروئید به وسیله این مواد شیمیایی ایجاد می شوند. از دیگر کاربردهای متیلن کلراید در صنایع پزشکی می توان به پاک کردن سریع تجهیزات پزشکی اشاره کرد و خوبی این مواد در آن است که به هیچ عنوان قطعات دستخوش زنگ زدگی، فرسودگی و صدمه نمی شود.

خصوصیات عمده این ماده شیمیایی

خواص حل شوندگی که متیلن کلراید دارد می تواند در دفع کننده ها و حذف کننده های رنگ اثربخشی بسزایی داشته باشد به همین جهت در این مواد از ماده شیمیایی مذکور استفاده می شود. همچنین این ماده به عنوان یک حل شونده قوی می تواند در پاک کنندگی و جلا دهی فلزات در صنعت الکترونیک به کار برده شود.

این فراورده در پروسه ساخت محصولاتی نظیر رنگ، محصولات خودرو ، اسپری حشرات مورد استفاده قرار می گیرد. این مسئله را هم بهتر است ذکر کرد که اگر این فرآورده با دیگر مواد شیمیایی که در هوا موجودند تجزیه شوند به مقدار اندکی از این ماده آزاد می شود که ۵۳ تا ۱۲۷ روز در هوا به جا می ماند و بعد از آن از بین می رود.

تاثیر قرار گرفتن دراز مدت در معرض این ماده

در اثر تماس با متیلن کلراید پوست دستخوش خشکی، ترک خوردگی، قرمزی و التهاب می شود. این تلفیق در غلظت های بسیار زیاد امکان دارد به سیستم عصبی صدمه وارد کند و امکان دارد عارضه های زمینه ای قلبی موجود را حادتر کند. اگرچه از پژوهشات اندک در خصوص این ماده نمی توان کارایی مطلوبی از این موارد گرفت. امکان سرطان زایی به علت تماس با این تلفیق وجود دارد مطابق آزمایشات انجام گرفته بر روی حیوانات امکان دارد سبب سرطان شود.

بکارگیری این ماده کاربردی در مصارف خانگی

متیلن کلراید یک حل شونده است که معمولا در تمیز کنند های لاکی و رنگی پیدا می شود و برای پاک کردن و حذف لکه های رنگی و لاکی بر روی سطوح متنوع بکار برده می شود این فرآورده نیز در پالایش و آن هم به کار گرفته می شود.

شرکت نانو تک شیمی به شیوه حرفه ای این ماده را از کلیه برند های معتبر دنیا تمهید کرده است. قابلیت ارائه و پشتیبانی آن را به تمامی شهر های کشور ایران دارد.‌برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خرید و قیمت مواد شیمیایی می توان با مشاوران این سایت ارتباط برقرار کرد.

درباره modir

پیشنهاد ما به شما

راه های آماده سازی ایمنی در آزمایشگاه

توصیه های OSHA جهت راه اندازی استاندارد آزمایشگاه

توصیه های OSHA جهت راه اندازی استاندارد آزمایشگاه طبق نتایج بدست آمده و برآوردهای OSHA(اداره …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code

Call Now Buttonتماس با مدیریت