تاثیرات آنتی اکسیدان در سلامتی

تاثیرات آنتی اکسیدان

تاثیرات آنتی اکسیدان در واقع به تلفیقی از مولکول ها گفته می شود که به علت پروسه اکسیداسیون ایجاده شده اند و مقصود عمده آنها مواجه با رادیکال های آزاد می باشد و به این صورت کمک بسزایی به تندرستی ما می کنند. اکسیداسیون یک پروسه شیمیایی است که به علت آن سلول های زنده موجودات زیر و رو می شوند و نیز این پروسه می تواند سبب صدمه دیدن غشای سلولی، لیپید ها، پروتئین ها و حتی DNA می شود.

امروزه اکثر میوه جات و غذاهای گیاهی حاوی مقدار چشمگیری از این ماده می باشند. این مواد دربردادنده ۲ گونه طبیعی و سنتتیک می باشند. بهتر است بدانید که معمولا این تلفیق در بدن بعضی از موجودات هم پیدا می شود.

نحوه اثر گذاری آنتی اکسیدان

واکنش های عمده ای که تاثیرات آنتی اکسیدان بر سلامتی بدن می گذارند شامل: الکترون دهنده، زدایش رادیکال های آزاد، کنترل کنندگی آنزیم، از بین بردن انواع فعال اکسیژن، دهنده هیدروژن، شلات کننده فلزات، تجزیه پراکسید و… این گروه از امور سبب اعمال زنجیره اکسیداتیو شده و سبب از بین رفتن رادیکال های آزاد می گردد.

آنتی اکسیدان ها و دشمن رادیکال های آزاد و پیری زودرس

آنتی اکسیدان سبب تنظیم و مههر رادیکال های آزاد در داخل بدن می شود بدین جهت از صدمات این رادیکال ها بر روی سلول ها و منسوجات بدن ممانعت به عمل می آورد. این رادیکال ها اثرات ویران کننده بسیاری بر روی بدن می گذارند و از دلایل عمده اقسام سرطان ها، پیری زود رس پوست و چشمان به حساب می آید. در این صورت استفاده از این ماده جهت حفظ تندرستی بسیار ضروری و حائز اهمیت می باشد.

خواص آن برای پیشگیری از سکته و بیماری های قلبی

از عمده ترین خواص آنتی اکسیدان بایستی به ممانعت آن از بیماری های قلبی و عروقی اشاره کرد. براساس پژوهشات انجام شده ، کلیه این مواد ها معمولا این مشخصه و خصوصیات را ندارند ولی در بعضی از آنها همانند ویتامین C این خصوصیت به فراوانی مشاهده می شود و مطابق پژوهشی که یکی از مجلات تغذیه بالینی در کشوز آمریکا صورت گرفته ویتامین C می تواند تا حدود ۵۰ درصد از ایجاد سکته پیشگیری کند.

در مجموع میوه و سبزیجات مملو از این مواد طبیعی و کاربردی می باشند و در نهایت شخص با بکارگیری هر چه بیشتر از این قبیل مواد غذایی می تواند از مبتلا شدن به مسائل قلبی عروقی جلوگیری کند.

خواص این ماده بر روی تندرستی و جوانی چشم

زمانی که آنتی اکسیدان هایی نظیر ویتامین C, E و بتاکاروتن را استفاده می کنید از مسائلی عمده مانند پیری چشم، پایین آمدن قدرت بینایی، فساد ماکولای چشم پیشگیری می کند. همچنین مواد خوراکی که دارنده این ماده می باشند لوتئین و زیکستانتین هم موجود می باشند که این مواد را به نام ویتامین های چشمی می شناسند.

این نوع مواد را می توان در سبزیجاتی با برگ های ، سبز، زرد و نارنجی و همچنین در میوه های رنگ روشن پیدا کرد. بهتر است بدانید که از ۶۰۰ گونه کارتنوئیدی که معمولا در طبیعت یافت می شوند تنها ۲۰ گونه آن برای چشم موثر و مفید می باشد و در بین این ۲۰ گونه نیز لوتئین و زیکستانتین می باشند که به مقدار فراوانی در ماکولار چشم پیدا می شوند.‌

این دو نوع ماده با بالاتر رفتن سن با گذشت زملن کاهش می یابند و بینایی اشخاص هم رفته رفته ضعیف می شود بدین جهت برای جلوگیری از این مسئله بایستی استفاده از میوه و سبزیجات را به میزان زیادی افزایش داد.

بعضی از مواد غذایی هایی که دربردارنده لوتئین و زیکستانتین می باشند: اسفناج، کلم پیچ، زرده تخم مرغ، زغال اخته، کلم بروکلی، توت و انگور .

در زغال اخته، توت و انگور رسورترول هم یافت می شود که سب جلوگیری از پیری چشم می شود.

تاثیرات این ماده بر روی استرس

از عمده ترین خواص آنتی اکسیدان می توان به ضد استرس بودن آن اشاره کرد. استرس اکسیداتیو معمولا به وضعیت فیزیکی و روحی گفته می شود که به دلیل عوامل متنوعی ایجاد می شود مانند فعالیت های شدید ورزشی، فعالیت شدید میتوکندری ها، ضربه، بکارگیری بعضی مواد غذایی تولید شده نظیر فست فود ها و التهاب .

هنگامی که اکسیژن سوخت و ساز شود سبب ایجاد مولکول هایی بی ثبات به نام رادیکال های آزاد می شود که اثربخشی این مولکول ها روی یاخته های بدن و DNA بسیار ویران کننده می باشد. اگرچه یکی از اثر بخش ترین مولفه ساخت رادیکال های آزاد در بدن استفاده از دخانیات می باشد و مواد شیمیایی آن همانند سموم و دارو ها است.

اقسام سرطان ها، مسائل مربوط به بینایی و آترواسکلروز بعضی از عارضه های این نوع رادیکال های می باشد. ولی استفاده موادی که شام‌ل این نوع مواد هستند می توانند کلیه این اثرات منفی را غیر فعال کند و به کم کردن استرس کمک بسزایی کند. استرس اکسیداتیو از موارد عمده مبتلا شدن به بیماری های عصبی چون زوال عقل و آلزایمر می باشد که با دارا بودن یک برنامه غذایی مطلوب و استفاده از آنتی اکسیدان کافی می توان از انها پیشگیری کرد.

نقش و تاثیرات آنتی اکسیدان در سلامتی بدن

عمده ترین خصوصیت این مواد که قبلا هم به ذکر آن پرداختیم نقش این مواد در غیرفعال کردن تاثیر رادیکال های آزاد و نگهداری از سلول های می باشد. رادیکال های آزاد می توانند به سلامتی چشم ها و بنیایی کمک قابل ملاحظه ای کنند. بر روی سلامت پروستات و پیشگیری از سرطانی شدن آن کارکردی سودمند دارند.

این مواد می توانند باعث بهسازی کارکرد مغز می شوند. برای تندرستی و صحت قلب هم می توانید از این مواد استفاده کنید. این تلفیقات همچنین برای حفاظت و تندرستی کلیه ها و همچنین سیستم ایمنی بدن تاثیر بسزایی دارند.

این مواد کاربردی می توانند سمی بودن مواد آلوده را کاهش دهند و بدن را از احتمال ایجاد مسمومیت با سم را نجات دهند.
شرکت نانو تک شیمی نماینده فروش مواد شیمیایی صنعتی و آزمایشگاه می باشد و با ملاحظه بر احتیاجات متنوع صنایع در پی بسط و توسعه خدمات خود در حال حاضر توانسته با تمهید انواع مواد شیمیایی در خدمت صنعت کشور باشد.

درباره modir

پیشنهاد ما به شما

راه های آماده سازی ایمنی در آزمایشگاه

توصیه های OSHA جهت راه اندازی استاندارد آزمایشگاه

توصیه های OSHA جهت راه اندازی استاندارد آزمایشگاه طبق نتایج بدست آمده و برآوردهای OSHA(اداره …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code

Call Now Buttonتماس با مدیریت