خواص مهم اسید بوریک در صنایع

خواص مهم اسید بوریک

خواص مهم اسید بوریک در صنایع،اسید بوریک یک ماده شیمیایی شناخته شده می باشد که بصورت جامد هم می باشد. رنگ این ماده شیمیایی سفید بوده ، دارای طعمی تلخ و بی بو می باشد.‌ این ماده معمولا اسیدی ضعیف به شمار می آید و نمک های حاوی سدیم دارد که هر کدام از تلفیقات این ماده شیمیایی را با دیگر عناصر تلفیق می کنند.

 

خواص بارز اسید بوریک در صنایع پزشکی و داروسازی

از عمده ترین خواص اسید بوریک می توان به آنتی باکتری و آنتی قارچ بودن آن اشاره کرد. چنین مشخصه هایی در این ماده شیمیایی سبب شده تا در پزشکی بکار گیری بسیار از آن شود و انرا همانند دارویی برای عفونت زدایی کلیه اعضا بدن بشناسند.

 

خیلی از داروها وجود دارند که میزان کمی از این ماده شیمیایی را در خود دارند و پزشکان و متخصصان معمولا آنرا برای مسائلی نظیر عفونت زدایی، کنترل PH و برطرف نمودن خشکی چشم تجویز می کنند.‌ این ماده شیمیایی به منظور برطرف کردن عفونت واژینال نیز کاربرد عمده ای دارد. افرون بر این دقت داشته باشید که اجازه بکارگیری از این ماده به منظور درمان تنها به تجویز پزشک امکان پذیر است.

خواص مهم اسید بوریک در صنایع شیشه سازی

اسید بوریک در ساخت خیلی از فراورده های شیشه ای کارایی خاص و منحصر به فردی دارد. این ماده شیمیایی در پروسه ساخت شیشه نقش چشمگیری دارد چرا که اکثر شیشه های آزمایشگاهی که در مقابل شوک های گرمایشی بسیار زیاد عایق می باشند و استقامت زیادی دارند، متشکل از این ماده شیمیایی می باشند. در ساخت ورقه های شیشه ای محکم و همچنین در ساخت شیشه های نارسانای شیشه ای به کار برده می شود.

حفظ و نگهداری چوب ها به وسیله آن

اسید بوریک برای حفاظت از چوب ها به شکل خام کارایی چشمگیری دارد و این کارایی طی سالیان مدیدی است که رونق بسیاری داشته است. همچنین این ماده شیمیایی یک مولفه ضد حشره و ضد قارچ به شمار می آید.

نقش آن در ساخت روان کننده ها

اسید بوریک در پروسه ساخت روان کننده هایی که در آب حل شونده نقش مطبوع کنندگی دارند، به کار برده می شوند تا سبب استقامت بیولوژیک بالا و استقامت PH شوند.

خواص اسید بوریک در افزایش سطح کیفی فراورده های کشاورزی

اسید بوریک کارایی منحصر به فردی در پیشرفت سطح کیفی فراورده های کشاورزی دارد و با تقویت بخشی به جداره های سلولی گیاهان سبب بالا رفتن مقدار روال جذب و فتوسنتز می شود. همچنین سبب تکثیر رشد فرآورده های کشاورزی می شود چون تبخیر برگ های گیاهان را کاهش می دهد زیرا که سبب تعادل سازی مواد غذایی می شود.

خواص این ماده شــیمیایی در صنعت سرامیک سازی

از عمده ترین خواص اسید بوریک می توان به صنعت سرامیک سازی اشاره نمود چرا که بسیار موثر و سودمند می باشد و سبب پایین آوردن میزان گستردگی گرمایی مواد می شود. افزون بر این این ماده شیمیایی ماده ای است که می تواند سبب درخشانی، زیبایی و جلایی خارق العاده سرامیک ها، کاشی ها و ظرف های لعاب دار می شود و جذابیت مضاعفی را برای آنها به ارمغان می آورد.

استفاده از این ماده شــیمیایی در حشره کشی

بهتر است بدانید که در کشور آمریکا در سال ۱۹۴۸ برای بار نخست در دنیا،اسید بوریک را به سان یک حشره کش برای مهار مورچه ها، موریانه ها، کک ها، سوسک ها و خیلی از جانور های دیگر به کار بردند. دلیل آن که از این ماده جهت از بین بردن حشرات خانگی استفاده شد آن است که زیان و عارضه ای برای تندرستی آدم ها ندارد.

این ماده شیمیایی یک شرنگ معده به حساب می آید که تاثیرات آنابولیسم بر روی حشرات دارد و همچنین پودر خشک آن را به منظور ساییدن ستون فقرات حشرات به کار می برند. سوسک بعد از این که با این ماده شیمیایی زهر آلود شد فورا نمی میرد و با شتاب کمی به خانه خود بازگشته و همان جا می میرد.

اما مسئله چشمگیر این قضیه آن است که زمانی سوسک در خانه خود جان می دهد تعذیه دیگر سوسک های می شود و بدین علت این ماده شیمیایی به بدن آنها نیز سرایت می کند و در نهایت همه آنها می میرند.

ساخت مواد ضد آتش به وسیله این ماده شــیمیایی

نمک های اسید بوریک حاوی ذراتی می باشد که هنگان دریافت گرما یا انرژی از خود آب تراوش می کنند و بنابراین اشتعال و آتش سوزی را کم می کند. به این مسئله دقت داشته باشید که این ماده شیمیایی حاوی قارچ کشی خیلی خفیفی است و در پروسه ایجاد حشره و مورچه کش ها کارایی دارد.

خواص مهم اسید بوریک در مواد غذایی

اسید بوریک در ساخت خوراکی های متنوع کاربرد وسیعی دار . این ماده شیمیایی برای تندرستی بدن خیلی سودمند است و خواص آنتی اکسیدانی ان خیلی توانمند می باشد. بعضی از خوراکی ها و مواد غذایی که حاوی این ماده شیمیایی می باشند شامل: بادام، برنج سفید، شراب، آبجو، موز خام، سیب، بادام زمینی و …

خواص ضد سرطانی اسید بوریک

مطابق یکی از پژوهشات در سال ۲۰۰۹ این مسئله روشن شد که اثر بخشی اسید بوریک بر روی کم کردن سلول های سرطانی واقعیت دارد و هر چه میزان مصرفی آن بیشتر باشد این اثربخشی هم بالاتر می رود.

این نوع ماده شیمیایی و قطره گوش

اسید بوریک خاصیت عفونت زایی منحصر به فرد و ویژه ای دارد و می توان جهت معالجه عفونت و چرک های گوش آن را بکار برد. در این صورت در ساخت بسیاری از فرآورده ها از این ماده شیمیایی استفاده می شود. دقت کنید که بکارگیری خودسرانه از این ماده به هیچ عنوان ، تحت هیچ شرایطی پیشنهاد داده نمی شود.

بعضی از کاربرد های عمده اسید بوریک عبارتند از:

•از خواص این ماده شیمیایی می توان به میکروب کشی اشاره کرد.
•مذاب کننده نیرومند در صنایع جوشکاری
•ساخت شوینده جات و مواد شوینده
•تمهید و ساخت ضد یخ
•برای چرم سازی نیز کاربرد ویژه ای دارد
•موثر در خیلی از کود های شیمیایی

سایت نانو تک شیمی ارائه دهنده انواع مواد شیمیایی آزمایشگاهی می باشد که می توان فراورده های مورد نظر خود را از این سایت تهیه نمود.

درباره modir

پیشنهاد ما به شما

راه های آماده سازی ایمنی در آزمایشگاه

توصیه های OSHA جهت راه اندازی استاندارد آزمایشگاه

توصیه های OSHA جهت راه اندازی استاندارد آزمایشگاه طبق نتایج بدست آمده و برآوردهای OSHA(اداره …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code

Call Now Buttonتماس با مدیریت