مواد شیمیایی | نانو تک شیمی بزرگترین تامین کننده مواد شیمیایی صنعتی و آزمایشگاهی

مواد شیمیایی | نانو تک شیمی بزرگترین تامین کننده مواد شیمیایی صنعتی و آزمایشگاهی

مواد شیمیایی

مواد شیمیایی در اصل نوعی از مواد که دارای ترکیب شیمیایی ثابت و خصوصیات مشخصی هستند. برخی منابع اضافه می کنند که این مواد را نمی توان با روشهای تفکیک فیزیکی به عناصر تشکیل دهنده آن تفکیک کرد ، یعنی بدون شکستن پیوندهای شیمیایی این کار را انجام داد.

اکثر فراورده هایی که در حال حاضر در کارخانجات ساخته می شوند متشکل از مواد شیمیایی می باشند.‌ این نوع مواد معمولا موادی هستند که از تلفیقات شیمیایی مشخصی بهره مند می باشند. من جمله تلفیقات شیمیایی می توان عناصر شیمیایی یون ها و آلیاژ ها را نام برد.

این مواد در علم همانند موادی تشریح می شوند که دارای قابلیت تسخیر محیط و جرم می باشند. در این مواد عنصر های بسیار زیادی موجود می باشند که با تلفیق هر کدام از آنها با همدیگر ماده ویژه ای ایجاد می شود.

این مواد می توانند مواد ساده ، ترکیبات شیمیایی یا آلیاژها باشند. عناصر شیمیایی بسته به دیدگاه متخصص ممکن است در تعریف گنجانده شود یا نشود.

این مواد را اغلب “خالص” می نامند تا آنها را از ترکیبات جدا کنند. نمونه متداول یک ماده ، آب خالص است. خواص مشابه و نسبت هیدروژن به اکسیژن یکسان دارد خواه از رودخانه جدا شود و یا در آزمایشگاه ساخته شود.

مواد شیمیایی

سایر مواد که به صورت خالص معمولاً مشاهده می شوند عبارتند از: الماس (کربن) ، طلا ، نمک (کلرید سدیم) و شکر تصفیه شده (ساکارز). با این حال ، در عمل ، هیچ ماده ای کاملاً خالص نیست و خلوص شیمیایی با توجه به کاربرد مورد نظر از نوع ماده شیمیایی مشخص می شود.

مواد شیمیایی به صورت جامد ، مایعات ، گازها یا پلاسما وجود دارد و ممکن است بین این فازهای ماده با تغییر دما یا فشار تغییر کند. این مواد ممکن است با استفاده از واکنش های شیمیایی ترکیب شده و به دیگر ماده ها تبدیل شوند.با گذشت زمان با توسعه شیوه های سنتز شیمیایی مخصوصا در حیطه شیمی آلی ، اکتشاف خیلی از عناصر شیمیایی و متد های جدید در حیطه تجزیه شیمیایی که برای تفکیک و تصفیه عناصر و تلفیقات از این مواد استفاده می شد منتهی به ثبات شیمی نوین شد.

تاریخچه مــواد شیــمیایی

معنی مواد شیمیایی در اواخر سده هجدهم بعد از عمل شیمیدان فرانسوی ژوزف پروست روی تلفیق بعضی از ترکیبات شیمیایی طبیعی نظیر کربنات اصلی مس بصورت کامل محکم شد. او به این مسئله پی برد که تناسب عناصر در یک تلفیق شیمیایی خالص همواره پایدار است. این نظریه امروزه به اسم قانون نسبت های معین معرفی شده است.

ترکیبات اصلی مواد شیمیایی

مواد شیمیایی یک اسم کلی برای عناصری است که تلفیق شیمیایی ثابت و ویژگی های معینی دارند. این مواد می توانند ساده ، تلفیقی یا آلیاژ باشند که از مواد متنوعی ایجاد شده اند. این مواد امکان دارد به حالت مایع، جامد یا گاز موجود باشند. این ماده ها می توانند خالص یا مخلوط باشند. این مواد یا به شکل طبیعی در زیستگاه یا به شکل مصنوعی ساخته شوند.

این تلفیقات را همواره خالص مد نظر قرار می دهند تا به راحتی بتوان آنها را از مخلوط ها تفکیک کرد. یک مدل رایج از این مواد آب خالص می باشد که ویژگی ها و تناسب اکسیژن به هیدروژن در آن چه از رودخانه استخراج شود چه در آزمایشگاه ساخته شود برابر است.
دیگر انواع این مواد که همواره به شکل خالص موجودند شامل: الماس(کربن) طلا، نمک(کلرید سدیم) و قند تصفیه شده .

با این وجود در عمل هیچ گونه ماده ای به صورت کامل خالص نیست. خالص بودن این مواد با ملاحظه به مواد بکار رفته شده در آن معلوم می شود.

تقسیم بندی انواع مــواد شیــمیایی

مواد شیمیایی ۴ گونه می باشند که عبارتند از:
جامد
مایع
گاز
پلاسما

کلیه این چهار قسمت به دو طبقه مواد معدنی و مواد آلی تسهیم می شوند که امکان دارد یک ماده شیمیایی با توجه به تغییر و تحولات دما و فشار در هر یک از این ۴ وضعیت مشاهده شود. گرید این مواد آزمایشگاهی به همراه اسم، مشخصات و فرمول ماده بر روی بسته بندی ها ثبت می شوند که در حقیقت نمایانگر مقدار خلوص این مواد می باشند.

نحوه طبقه بندی مواد شیمیایی چیست

مواد شیمیایی در مجموع به ۲ گروه مواد آلی و معدنی طبقه بندی می شوند و هر کدام هم در پروسه تولید فرآورده کارایی خیلی زیادی دارند. مواد آلی به موادی گفته می شود که از پیکره موجودات زنده ایجاد می شود ولی در حال حاضر این مواد از پیکره جانداران زنده تولید نمی شود و به لطف توسعه صنعتی و فناوری این مواد در آزمایشگاه ها ایجاد می شود.

خصوصیت مشترکی که در بین کلیه ماخذ آلی وجود دارد وجود کربن در همه این عناصر است. در حال حاضر کربن بسیار حائز اهمیت است و روزانه مجلات، رسانه ها و… فکر ما را به سمت تلفیقات کربن نظیر چربی های اشباع نشده، حشره کش ها، استروئیدها، کلسترول و … می کشاند. در مجموع هر نوع تلفیق دیگر به جز مواد آلی که در پیرامون ما موجود هستند مواد معدنی می باشند.

برای نخستین بار فرهیخته آلمانی به اسم وهلر از یک تلفیق معدنی ویژه ماده ای به اسم اوره را تولید کرد که این مسئله ثابت کرد که می توان مواد آلی را در آزمایشگاه ها هم می توان بدست آورد. ولی مواد معدنی دربردارنده عناصری هستند که در فهرست تناوبی مواد آلی واقع نیستند و در مجموع محتوا دیگر مواد هستند.

کاربرد مواد شیمیایی در زندگی روزمره

بیشتر شما علاقه دارید که به مواد شیمایی همانند افزودنی های نامناسب و غیر عادی در غذا ها و هوا نگاه کنید. در واقع تلفیقات شیمیایی کلیه خوراکی ها و نیز هوای تنفسی ما را ایجاد می کند. با این وجود بعضی از ترکیبات شیمیایی افزوده شده به خوراکی های طبیعی یا گاز ها می توانند مشکلات و ناراحتی های چشمگیری را بر روی تندرستی ایجاد کنند.

برای مثال ترکیب شیمیایی به اسم MSG که اکثرا برای بهسازی مزه به مواد خوراکی افزوده می شود می تواند سبب ایجاد سردرد و دیگر عکس العمل های منفی در اشخاص شود.

کاربرد مواد شیمیایی در مواد غذایی احتمال نگهداری مواد خوراکی را تا مدت زمان بسیاری میسر می سازند، گویا بعضی از مواد نگهدارنده همانند نیترات ها خصوصیت سرطان زایی دارند، مخصوصا اگر به کارگیری از آنها زیاد باشد. در این صورت این خود بشر است که می تواند با سیاست های ویژه از تلفیقات شیمیایی موجود یا سنتتیک به مناسب ترین وجه ممکن برای بهسازی زندگی روزانه خود استفاده کند.

تاثیر مــواد شیــمیایی مختلف در صنعت و زندگی

تاثیر مواد شیمیایی مختلف در صنعت و زندگی انسان ها از اهمیت خاصی برخوردار است به همین خاطر باید از مواد شیمیایی در صنعت وزندگی روزمره انسان ها استفاده شود که دارای تاثیرات مثبت زیادی باشد.به همین خاطر باید شرکت های واردکننده مواد شیمیایی بهترین برند آن را خریداری و برای مصرف در صنایع در اختیار متقاضیان آن قرار بدهند.

مواد شیمیایی بسیاری وجود دارد که بودن هر نوع از آن ها برای کاربرد مختلفی در صنعت و زندگی مورد نیاز است.بعضی برای تهیه کالاهای مصرفی،بعضی دیگر برای تولید انرژی و بعضی از آن ها نیز حتی در تهیه و ساخت مواد شیمیایی دیگر مورد استفاده قرار می گیرند.

مواد شیمیایی مختلف در صنعت و زندگی دارای تاثیرات زیادی هستند که بعضی از آن ها عبارتند از:

کاربرد این مواد در صنعت مواد غذایی

-تامین مواد غذایی

یکی از تاثیرات مهم مواد شیمیایی مختلف در صنعت و زندگی،در تامین مواد غذایی است.با استفاده از علم شیمی کودهای زیادی مانند:سوپر فسفات کلسیم،اوره،آمونیوم سولفات و نیترات سدیم را تولید و در اختیار تمام دنیا قرار داده است.این مواد شیمیایی مختلف در بهبود عملکردسبزیجات،درخت های میوه و دیگر محصولات زراعی کمک زیادی کرده اند.

تاثیراین مواد شیمیایی در تهیه و تولید بعضی از حشره کش ها،سموم دفع آفات و قارچ کش ها بسیار زیاد است و به نگهداری و محافظت از محصولات کشاورزی از باکتری ها و حشرات مضر کمک زیادی کرده است.همچنین نباید از تاثیر این مواد شیمیایی در ساخت مواد نگهدارنده مواد غذایی غافل بود.

در صنعت مواد غذایی نقش مواد شیمیایی در پروسه هایی نظیر مخلوط سازی، تصفیه، امولسیون چربی و روغن و…. پر رنگ می شود. این تلفیقات همچنین برای تولید ویتامین ها، طعم دهنده ها و رنگ های خوراکی به کار برده می شوند و بدون آنها توانایی نگهداری خیلی از مواد خوراکی مقدور نیست.

2 کمک به بهبود امکانات بهداشتی و درمانی

از دیگر تاثیرات مهم مواد شیمیایی مختلف در صنعت و زندگی این است که بشر با استفاده از مواد شیمیایی و علم شیمی،داروهای نجات دهنده ی زیادی را برای انسان ها تولید کرده است.به خاطر کشف داروهای پنی سلین و گوگرد،انسان ها توانسته اند یک راه درمان مناسب برای پنومونی و دیاستری پیدا کنند.علاوه بر تمام این موارد،داروهای نجات دهنده زندگی از قبیل تاکسول و سیس پلاتین در درمان سرطان بسیار موثر هستند و برای درمان ایدز از AZT کمک می گیرند.

۳- کمک به حفظ محیط زیست

یکی از تاثیرات مهم دیگر مواد شیمیایی مختلف در صنعت و زندگی،سازگار بودن آن با محیط زیست است.امروزه به کمک علم شیمی دانشمندان مواد شیمیایی مختلفی را ساخته اند که با با محیط زیست سازگار هستند که در حفظ و نگهداری طبیعت کمک بسیار زیادی می کنند.به عنوان مثال می توان تعویض CFC در یخچال ها را نام برد.

۴-افزایش راحتی،لذت و تجملات

امروزه به دلیل پیشرفت خیلی زیاد در علم شیمی و اکتشافات،انسان ها زندگی خیلی راحت و لذت بخشی را پشت سر می گذارند.

۵-نقش شیمی در صنعت

علم شیمی نقش بسیار مفید و با اهمیتی در رشد و توسعه تعدادی از صنایع دارد.این رشد و توسعه در صنعت شامل صنایعی مانند:تولید سیمان،شیشه،پارچه،کاغذ،چرم و …می باشد.همچنین در صنایعی از قبیل رنگدانه،رنگسازی،قند،نفت،داروسازی و پلاستیک کاربردهای خیلی زیادی از شیمی و مواد شیمیایی مختلف دیده می شود.

همچنین مواد شیمیایی و علم شیمیایی با تهیه کاتالیزورهای خوب و مناسب به ساخت و تهیه بیشتر اسید نیتریک،اسید سولفوریک ، آمونیاک و روغن های هیدروژنه شده کمک خیلی زیادی کرده است.

کاربرد موادها در ساخت انواع پاک کننده ها

یکی دیگر از کاربردهای مواد شیمیایی در ساخت شوینده ها و پاک کننده ها می باشد که معمولا امروزه این محصولات در اکثر خانه ها یافت می شوند. این تلفیقات در تولید پاک کننده های ویژه، صابون ها، ژل های مخصوص بدن، نرم کننده پارچه و… بکاربرده می شوند.

کاربرد آن در صنعت چاپ

در صنعت چاپ، کاربردهای مواد شیمیایی بسیار کزیاد هستند که در اینجا به بعضی از آنها اشاره می شود: تولوئن اکسیلن در مرکب های چاپ به کار برده می شوند. برای تولید رنگ ها معمولا سولفور روی بکار برده می شود. از الکل نیز هم بسان حلال جهت مرکب های چاپ استفاده می شود.

تاثیر مــواد شیــمیایی در صنعت آبکاری

امروزه در صنعت آبکاری نیز تاثیر مواد شیمیایی را نباید نادیده گرفت.یکی از اسیدهای خیلی کاربردی و مهم در صنعت آبکاری،اسید کرومیک است.در پروسه های آبکاری از این مواد شیمیایی به منظور لعاب های شیشه ای و سرامیکی استفاده می شود.

تاثیر مواد شیمیایی مختلف در صنعت و زندگی از دید همه ی ما واضح است و می دانیم که این مواد و علم شیمی در زندگی ما تاثیر خیلی زیادی دارند به همین خاطر شرکت های واردکننده مواد شیمیایی و شرکت های توزیع کننده آن و شرکت های تولیدکننده بین المللی و برند آن ها دارای اهمیت زیادی است.در ایران شرکت نانو تک شیمی یکی از شرکت های مطرح و شناخته شده است که مواد شیمیایی مختلف را از بهترین برندها و شرکت های بین المللی خریداری و وارد می کند و آن را در بین متقاضیان آن توزیع می کند.

علت نام گذاری این مواد

شیمیدان ها برای نامگذاری مواد شیمیایی از ضوابط و دستورالعمل های تالیف شده به وسیله انجمن های بین المللی شیمی ویژه و عملی یا سرویس چکیده های شیمیایی استفاده می ‌کنند، بدین گونه به هر ماده شیمیایی یک اسم ویژه منسجم و مدون داده می شود. خیلی از تلفیقات معمولا با اسم های متداول و ساده تر آنها معروف شده اند که بسیاری اسم های منتظم و مرتب این مواد را نشان می دهند. برای مثال گلوکز نام هموندی برای گونه ای از قند است که مدت زمان زیادی است معروف شده است.

کاربردهای مــواد شیــمیایی در صنایع مختلف

امروزه بکارگیری از مواد شیمیایی در زندگی بسیار حائز اهمیت شده است. براساس برآیند های انجام گرفته بیشتر از ۱۰۰۰ نمونه از این تلفیقات در صنایع متنوع به کار برده شده اند. زمانی ‌که بحث انواع کاربرد آن به میان می آید می توان به استعمال آنها در صنایع متنوع نظیر دارو سازی، کشاورزی، صنعت غذا، شوینده ها اشاره کرد.

برای مثال در صنعت کشاورزی بدون استفاده از کودهای مصنوعی، آفت کش ها و دیگر ماده های شیمیایی سودمند در این حیطه، تمهید فراورده های کشاورزی برای برطرف کردن احتیاجات جامعه مقدور نخواهد بود.

کاربردهای مواد شیمیایی در صنایع مختلف ،مواد شیمیایی دارای خصوصیات و تلفیقات ثابت و معینی هستند. همچنین شناخت پاره هایی که ایجاد کننده این مواد هستند با شیوه های تفکیک فیزیکی و تجزیه عناصر آنها امکان پذیر نیست. جوزف پراست برای نخستین بار در سده هجدهم میلادی توانست تعریفی از این مواد عرضه دهد که کامیابی او بعد از آزمایش های وسیع او بر روی این مواد نظیر کربنات مس ایجاد شد. عناصر شیمیایی در حین واکنش می توانند با همدیگر مخلوط و تلفیق شوند که در نهایت سبب ایجاد مقدار زیادی از این مواد می شوند.‌

برای مثال آب ، نتیجه واکنش عنصر های هیدروژن و اکسیژن می باشد. در این واکنش ۲ مولکول هیدروژن با ۱مولکول اکسیژن با هم تلفیق شده و به هم وصل می شوند در این صورت سبب ایجاد مولکولی با ساختار H۲O می شوند. افزون بر این دقت داشته باشید که این ۲عنصر در وضعیت های متنوع می توانند ماده ای دیگر را ایجاد کنند به عنوان مثال هیدروژن پراکسید از مولکول ها H۲O۲ ایجاد شده است.

ماده های شیمیایی خالص در زیستگاه خیلی کمیاب هستند، بنابراین پیدا نمودن آنها کاری سخت و دشوار است. بعضی از این مواد خالص شامل طلا، الماس، شکر و سدیم کلرید و… ‌می باشند.

کاربردهای مــواد شیــمیایی در صنایع مختلف

تفاوت عمده میان مواد آلی و معدنی

نخستین و عمده ترین تفاوت مواد شیمیایی آلی و مواد شیمیایی معدنی در کربن موجود در آنها می باشد. در کلیه مواد آلی هموارا کربن عنصری غیر قابل انفکاک است ولی جالب است بدانید که برعکس ماده های شیمیایی آلی در مواد معدنی خیلی کم کربن پیدا می شود.
مواد آلی و مواد معدنی از نظر استقامت نیز با یکدیگر فرق هایی دارند. استقامت گرمایشی مواد آلی از مواد معدنی کمتر است.

از دیگر تفاوت های مواد شیمیایی آلی و مواد شیمیایی معدنی این است که در تلفیقات مواد آلی چند نوع جسم که حاوی فرمول ساختاری متمایز می باشند می توانند از یک فرمول مولکولی بهره مند باشند که مسلما این فرم در مواد معدنی موجود نمی باشد. در مجموع مواد شیمیایی را بایستی با توجه به گونه فعالیت خود تمهید کرد چرا که اقسام مواد موجود هستند که هر کدام از فرم متفاوتی بهره مند می باشند.

استفاده ایمن از مواد شیمیایی در آزمایشگاه

یکی از توزیعات عمده برای مواد شیمیایی توزیع این مواد به صنعتی و آزمایشگاهی است. این مواد مطابق نوع استعمالی که دارند در ۲ نوع آزمایشگاهی و شیمیایی ساخته می شوند. اکثر این نوع مواد که در کشور ایران موجود است از خارج کشور وارد می شوند زیرا همانگونه که می دانید پیدا کردن ماده های شیمیایی خالص کاری سخت و پیچیده می باشد.

کاربرد مــواد شیــمیایی آزمایشگاهی

مواد شیمیایی آزمایشگاهی در واقع موادی هستند که در صنایع گوناگون کاربرد دارند و می توان گفت که همه ی صنایع برای تولید و ساخت محصولات و کالاهای خود از انواع مواد شیمیایی آزمایشگاهی استفاده می کنند. این مواد از ترکیب کردن چند عنصر شیمیایی به وجود می آیند که این ترکیبات می تواند نسبت به نوع ماده ترکیب شده متغیر و متفاوت باشد. کاربرد مواد شیمیایی آزمایشگاهی در کل به دو دسته تقسیم می شوند که عبارتند از:

۱-کاربرد مواد شیمیایی آزمایشگاهی در صنایع دارویی و بهداشتی

۲-کاربرد مواد شیمیایی آزمایشگاهی در صنایع دیگر

این نوع مواد صنعتی در بخش های متنوعی بکار برده می شوند که بعضی از آنها شامل صنایع پزشکی، تولیدی، مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی، فولاد و ذوب آهن، نساجی، داروسازی، رنگسازی ، جوهر سازی و…

این گونه مواد صنعتی معمولا در مخازن تهران نگهداری می شوند و سایر شهر ها برای تهیه این مواد به تهران می آیند، اگرچه ارسال این مواد به کلیه نقاط ایران خیلی راحت صورت می گیرد، در حال حاضر با توسعه هایی که ایجاد شده خرید این مواد به آسانی صورت می گیرد.سایت نانو تک شیمی سال های طولانی است که در حیطه فروش این مواد در حال خدمات رسانی است در این سایت می توان لیستی از عمده ترین مواد را مشاهده کنید.

تمام مواد باید مطابق با دستورالعمل های سازنده استفاده شود. این موارد را می توان در کتابهای در دفتر سرپرستان آزمایشگاه ها نگهداری می شوند. به طور خاص ، به عبارات خطر و ایمنی (عبارات شماره R و S – این عبارات توسط سرپرست آزمایشگاه نگهداری می شود) و نمادهای خطر توجه کنید.

عدم وجود علائم خطر یا عبارتهای خطر و ایمنی نباید به این معنی باشد که این مواد غیر خطرناک هستند. بیشتر این مواد تشکیل شده در آزمایشگاه از نوع اسیدها و نمک ها هستند.

کاربرد مــواد شــیمیایی آزمایشگاهی در صنایع دارویی و بهداشتی

کاربرد مواد شیمیایی آزمایشگاهی در صنایع دارویی و بهداشتی خیلی بیشتر از صنایع دیگر است. بعضی از مواد شیمیایی آزمایشگاهی که در صنایع دارویی کاربرد خیلی زیادی دارند عبارتند از:

آلومینیوم استات، آب اکسیژنه، بنزوئیک اسید، روی اکسی، تارتاریک اسید، پتاسیم پرمنگنات، سدیم تیو سولفات، باریم سولفات، دی نیترو کلرو بنزن، فرمالدئید، روی سولفات، فنل، آلومینیوم هیدروکسید، نقره نیترات

مواد شیمیایی آزمایشگاهی که در صنایع دارویی استفاده می شود با مواد شیمیایی که در صنایع غیر دارویی و بهداشتی استفاده می شود از لحاظ ساختار و عناصر ترکیبی با هم کاملا متفاوت هستند.

همانطور که همه ی ما می دانیم صنایع دارویی و غذایی و محصولات بهداشتی به صورت مستقیم با سلامتی افراد در ارتباط هستند به همین خاطر ترکیبات به کار رفته در این صنایع باید از نوع قابل مصرف و بدون ضرر برای انسان باشد. در کل باید بگوییم که این نوع مواد شیمیایی مصرفی در دسته خوراکی قرار می گیرند.

نکات مهم در هنگام استفاده از مــواد شیــمیایی آزمایشگاهی

رعایت چند نکته هنگام بهره برداری از مواد شیمیایی آزمایشگاهی بسیار مهم و ضروری است. هنگام استفاده از مواد شیمیایی آزمایشگاهی افراد باید برچسب روی مواد را به خوبی مطالعه کنند. این برچسب می تواند اطلاعات خیلی مهمی را در مورد محصول که توسط کارشناسان شرکت ارائه شده است را در اختیار افراد قرار دهد و همچنین کاربرد مواد شیمیایی آزمایشگاهی مورد نظر را توضیح می دهد.

موارد ذکر شده روی این برچسب عبارتند از:

نام دقیق و علمی محصول، فرمول شیمیایی آن، میزان درجه خلوص یا ناخالصی، احتیاط های لازم، تاریخ انقضا، جزئیات در مورد هشدارها، دستورالعمل های قرارگیری در قفسه ها، روش کمک های اولیه در صورت آسیب دیدن فرد در موقع انجام کار و …

دقت به همه این موارد می تواند باعث کاهش خطرات احتمالی در موقع انجام کار شود.

موارد استفاده از مــواد شیــمیایی آزمایشگاهی در صنایع مختلف

با توجه به کاربرد مواد شیمیایی آزمایشگاهی افراد هنگام خرید باید به نوع بسته بندی مواد خیلی دقت کنند. مواد شیمیایی آزمایشگاهی معمولا در بسته بندی های به بازار عرضه می شوند که بیشترین میزان ایمنی و حفاظت را دارند تا هم برای طولانی مدت قابل حفظ و نگهداری باشند و هم هنگام جابه جایی از خطرات احتمالی پیشگیری شود. در صورت وجود مشکل در بسته بندی مواد باید افراد از تحویل گرفتن آن خودداری کنند و آن را دوباره به شرکت مرجوع دهند.

افراد باید قبل از اقدام به خرید مواد جواب بعضی از پرسش ها را بدانند؛ مثلا در گذشته در محیط آزمایشگاهی آن ها از چه نوع مواد و چه برندی استفاده شده است؟ چه نوع مواد و یا چه گریدی برای آزمایشگاه خود احتیاج دارند؟ آیا این مواد مطابق با استانداردهای آنها می باشد یا خیر؟ برای محافظت و نگهداری آن مواد شرایط لازم را دارند؟ چه مقدار از این مواد را لازم دارند؟ اندازه آن مواد برای چند وقت کافی است؟

دستورالعمل های نگهداری از مــواد شیــمیایی آزمایشگاهی

همچنین باید از همه ی قوانین و دستورالعمل های مربوط به نگهداری و ذخیره ی مواد شیمیایی آزمایشگاهی مطلع و دانش کافی داشته باشید و در مورد رعایت کردن آن ها کاملا مسئولیت پذیر و متعهد باشید؛ مثلا کسانی که در آزمایشگاه از این مواد نگهداری می کنند باید بدانند که نباید مواد شیمیایی فرار را در کنار ترکیب های شیمیایی دیگر قرار بدهند چون قرار گرفتن آن ها در کنار یکدیگر موجب واکنش می شود.

محل ذخیره و نگهداری مواد شیمیایی آزمایشگاهی باید دارای تهویه مناسب باشد تا هیچ نوع ماده شیمیایی موجب مسمومیت محققین و متخصصین نشود. همیشه باید به تاریخ انقضای روی بسته بندی دقت کنید.

اگر مواد شیمیایی قابل اشتعال را ذخیره و نگهداری می کنید، باید یک جایگاه ویژه برای آن ها در نظر گرفته شود. همه ی این موارد و خیلی از موارد دیگر در دفترچه و یا برگه های به نام SDS یا همان برگه های اطلاعات ایمنی جمع آوری و توضیح داده شده است که باید از آن ها مطلع بود.

در واقع درباره ی کاربرد مواد شیمیایی آزمایشگاهی می توان گفت که این مواد دارای انواع خیلی متنوعی هستند که در گریدهای مختلف و برای کاربردهای مختلف تولید می شوند. در ضمن در زمینه ی تولید این مواد شرکت های گوناگونی در ایران و تمام دنیا مشغول فعالیت هستند.

مواد شیمیایی آزمایشگاهی، کاربردهای خیلی وسیع و گوناگونی در صنایع مختلف دارند. به عنوان مثال بعضی از کاربردهای مواد شیمیایی آزمایشگاهی در صنایع دیگر عبارتند از:

-کاربرد آن در صنایع غذایی برای تولید ویتامین ها

-کاربرد آن در صنایع کشاورزی برای تولید کودهای شیمیایی (کشاورزی)

-کاربرد آن در صنایع داروسازی برای تولید خمیر دندان و شوینده ها

نکته قابل ذکر این است که مواد شیمیایی آزمایشگاهی یکی از مهمترین و با ارزش ترین عنصرها در آزمایشگاه های پژوهشی و تحقیقاتی هستند و از پرکاربردترین این مواد در صنایع گوناگون، اسید سولفوریک است. این ماده در فرایند ساخت اکثر مواد اولیه نقش خیلی مهم و بسیار پر رنگی دارد. یکی از مهمترین استفاده کنندگان این ماده پالایشگاه های نفت می باشند. افرادی که با این ماده در ارتباط هستند باید بدانند که تماس مستقیم با این ماده آسیب های خیلی جدی را به همراه دارد.

پراکسید هیدروژن و یا آب اکسیژنه از دیگر مواد شیمیایی پرکاربرد هستند که از آن ها در صنعت شیمی، صنایع غذایی، صنعت آرایشی و بهداشتی، نساجی، کاغذ سازی و…استفاده می شود.

خرید و فروش مواد شیمیایی آزمایشگاهی مورد نیاز شرکت های آرایشی بهداشتی، داروسازی و صنایع غذایی نیاز به بررسی های مناسب و دقیق و همچنین انجام آزمایشات تعیین اصالت و اعتبار سنجی است. همه ی ای مراحل توسط مشاوران و کارشناسان کارآزموده و باتجربه فنی در شرکت نانو تک شیمی به طور مداوم و مستمر در حال انجام است. این شرکت مواد شیمیایی باکیفیت و مناسب و مورد نیاز تمام صنایع را فراهم و در کوتاه ترین زمان در اختیار آن ها قرار می دهد. همچنین مشاوران این شرکت تمام اطلاعات لازم را در مورد این مواد در اختیار مسئولین آزمایشگاه و افرادی که با این مواد سروکار دارند قرار می دهند.

انواع مواد شیمیایی بکار رفته در آزمایشگاه

اسید هیدروکلریک
اسید هیدروفلوریک
اسید نیتریک
اسید سولفوریک
استیک اسید
آنتی هیدرید استیک
آب اکسیژنه
هیدروکسید سدیم
پتاسیم هیدروکسید
ید
کربنات سدیم
یدید پتاسیم
بوتیل الکل (2-متیل پروپان-2-اول)
متانول
استون
ایزوپروپانول

مواد شیمیایی زیر به طور معمول در آزمایشگاه استفاده می شود. حتی اگر خودتان قصد استفاده از این مواد را ندارید ، مطمئن شوید که اگر به صورت تصادفی با آنها مواجه شدید مطمئن شوید با روش های ایمنی آشنا هستید.

انواع حلالها

طبقه بندی شیمیایی یک حلال بر اساس ساختار شیمیایی آن است.
حلالهای هیدروکربن بر اساس نوع “اسکلت کربن” مولکولهایشان در سه زیر گروه طبقه بندی می شوند و به نام خانواده حلالهای آلیفاتیک ، معطر و پارافینی معروف هستند. رقیق کننده رنگ نمونه متداول حلال هیدروکربن است.

حلال های اکسیژنه از طریق واکنش های شیمیایی الفین ها (حاصل از روغن یا گاز طبیعی) تولید می شوند و به ما زیر گروه های زیر را می دهند: الکل ها ، کتون ها ، استرها ، اترها ، گلیکول اترها و استرهای گلیکول اتر. بدن انسان هنگام چربی سوزی به طور طبیعی کتون تولید می کند.

حلالهای هالوژنه حلالهایی هستند که حاوی هالوژن مانند کلر ، برم یا ید هستند. بسیاری از افراد پرکلرواتیلن را به عنوان نمونه – حلال بسیار موثری که در خشکشویی استفاده می شود – می شناسند.

مواد شیمیایی بکار برده شده در صنعت

صنایع شیمیایی شامل شرکت هایی است که مواد شیمیایی صنعتی تولید می کنند. در اقتصاد جهانی مدرن ، مواد اولیه (نفت ، گاز طبیعی ، هوا ، آب ، فلزات و مواد معدنی) را به بیش از 70،000 محصول مختلف تبدیل می کند.

صنعت پلاستیک برخی از همپوشانی ها را دارد ، زیرا برخی از شرکت های شیمیایی پلاستیک و همچنین این مواد تولید می کنند. متخصصان مختلفی در صنایع شیمیایی از جمله مهندسان شیمی ، شیمی دانان و تکنسین های آزمایشگاه درگیر هستند.

انواع مواد شیمیایی صنعتی

هزاران ماده شیمیایی صنعتی وجود دارد. بعضی از آنها برای تولید کالاهای مصرفی ، برخی دیگر برای ایجاد انرژی و برخی حتی در تولید سایر مواد صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند. کدام مواد برای تولید صنعتی در مقیاس جهانی مهمترین هستند؟

اسید سولفوریک (H2SO4)

اسید سولفوریک متداول ترین ماده شیمیایی صنعتی در جهان است. کاربرد اصلی آن ساخت اسید فسفریک است که ماده اصلی تولید بیشتر کودهای شیمیایی است. اسید سولفوریک یک جز مهم برای تولید فلز ، به ویژه در تولید مس و روی و همچنین تمیز کردن فولاد است.

میزان تولید اسید سولفوریک سالانه بیش از 3٪ رشد می کند و بیشتر تقاضای منطقه آسیا-اقیانوسیه است.

اسید سولفوریک در محصولات دیگر نیز استفاده می شود ، از جمله موارد زیر:

مواد شوینده
باتری های اتومبیل اسید سرب
سایر مواد مانند اسید کلریدریک ، رنگ ، مواد منفجره ، رنگدانه ها و داروها
اسید سولفوریک همچنین به عنوان واکنش دهنده در هنگام تولید یا فرآوری کالاهای خاص استفاده می شود. در اینجا چند نمونه از عملکرد آن ذکر شده است:
برای از بین بردن ناخالصی ها در هنگام تصفیه نفت
برای حذف اکسیدهای فلزی قبل از آبکاری و فلز گالوانیزه
برای حذف آب در طی برخی واکنشهای شیمیایی
به عنوان یک واکنش دهنده در ساخت ریون و نیتروگلیسیرین عمل کند.

فروش موادشیمیایی

اتیلن (C2H4)

سالانه بیش از 150 میلیون تن اتیلن تولید می شود که بیش از هر ترکیب آلی دیگر است. تقاضای آن را می توان تا حد زیادی به پیشرفت در تولید پلیمر ، به ویژه پلی اتیلن ها نسبت داد. همچنین می تواند برای ساخت سایر مواد شیمیایی صنعتی مانند اتانول مورد استفاده قرار گیرد. اتیلن چگونه تولید می شود؟

معمولاً از طریق ترک خوردگی بخار نفت خام ناشی از فرآیندی که معمولاً به آن “فرکینگ” می گویند.

اتیلن یکی از ذخایر اصلی خوراک صنایع شیمیایی به ویژه صنایع پلاستیک است. شاید تعجب کنید که ببینید این ماده شیمیایی چقدر همه کاره است. از این طریق استفاده می شود:
برای تولید اتیلن گلیکول (ضد یخ) ، استایرن (که برای ساختن پلی استایرن برای استفاده به عنوان بسته بندی و عایق بندی استفاده می شود) و پلی اتیلن ، یکی از پلاستیک های بسیار پرکاربرد است.

در واقع ، حدود نیمی از اتیلن تولید شده برای تولید انواع مختلف پلی اتیلن استفاده می شود.
– تولید اتانول برای مصارف صنعتی ؛ طبق قانون ، اتانول برای مصرف انسان باید با تخمیر تولید شود
– برای تولید پلی استر (مانند لباس پلی استر دهه 1970)
– برای تولید لاستیک مصنوعی

هیدروکسید سدیم (NAOH)

هیدروکسید سدیم یک ترکیب غیر آلی است که برای بسیاری از صنایع حیاتی است. این برای مصارف صنعتی از تولید کاغذ تا تولید منسوجات تا تولید ماده تمیز کننده استفاده می شود. سالانه بیش از 70،000،000 تن تولید می شود.

این ماده به طور مشترک در حین تولید کلر به عنوان محصول مشترک بدست می آید. محبوبیت آن عمدتا به ارزان بودن و توانایی “مالش” گازها برای از بین بردن موثر اسیدها در هنگام سوزاندن بستگی دارد.

پروپیلن (C3H6)

پروپیلن همچنین به عنوان پروپن و یا متیل اتیلن شناخته می شود ، یک ترکیب گاز آلی است. یک محصول جانبی طبیعی از فرآیند تخمیر است ، آن را به یک ترکیب شیمیایی مهم برای پیشرفت بخش شیمی سبز تبدیل می کند. برعکس ، از سوخت های فسیلی نیز تولید می شود. پروپن از نظر صنعت پتروشیمی و به عنوان ماده اولیه انواع محصولات بسیار چشمگیر است.

سالانه بیش از 85،000،000 تن از آن در سطح جهان تولید می شود ، در درجه اول به عنوان سوخت یا برای تولید لاستیک / پلاستیک.
بیشترین کاربرد پروپیلن به عنوان واسطه در تولید سایر ترکیبات شیمیایی مانند موارد زیر است:
تولید پلی اتیلن برای تولید الیاف مصنوعی برای فرش های داخل سالن / فضای باز
تولید پروپیلن گلیکول برای روغن ترمز اتوماتیک ، مواد شوینده و رنگ
تولید پلی اورتان برای عایق کف سفت و سخت
تولید انواع مختلف پلاستیک ABS که در تلفن و قطعات خودکار استفاده می شود.

کلر (Cl2)

کلر کاربردهای زیادی دارد از جمله موارد زیر:

برای تولید محصولات مصرفی و صنعتی مانند پلاستیک ، دارو ، رنگ ، پاک کننده های خانگی (از جمله سفید کننده ها و سایر مواد ضد عفونی کننده) ، حشره کش ها و منسوجات.
برای تصفیه آب به روش های مختلف:

برای از بین بردن پاتوژن های منتقله از آب در طول تصفیه آب در تصفیه خانه های آب
برای از بین بردن باکتری ها در استخرهای شنا. از هیپوکلریت سدیم تولید شده از کلر استفاده می شود
به عنوان یک واکنش دهنده اصلی در تولید جلیقه ضد گلوله ، تراشه های رایانه ای و قطعات خودرو عمل کند.

نیتروژن (N2)

سالانه صدها میلیون تن گاز نیتروژن تولید می شود. نیتروژن وقتی با هیدروژن ترکیب شود ، آمونیاک تولید می کند که خود یک مواد شیمیایی مهم صنعتی است. ازت برای مجموعه ای از محصولات از جمله کودها ، پارچه ها ، رنگ ها و حتی مواد منفجره استفاده می شود.

به عنوان یک گاز ، “جو غیر واکنشی” نیز ایجاد می کند ، بنابراین برای حفظ مواد غذایی و در صنعت الکترونیک استریل مفید است. به صورت مایع ، نیتروژن برای تحقیقات پزشکی و حفظ آن مهم است. نیتروژن معمولاً با استفاده از فرایندی به نام تقطیر کسری تولید می شود.

نیتروژن عمدتا یک گاز بی اثر است زیرا معمولاً به عنوان گاز پتویی استفاده می شود ، به این معنی که از مواد حساس به اکسیژن در برابر تماس با هوا محافظت می کند. در زیر برخی از بسیاری از مصارف صنعتی نیتروژن مایع ذکر شده است:

منجمد کردن سریع مواد برای فرآوری به عنوان مثال ، معمولاً برای یخ زدن لاستیک های قدیمی به منظور تسهیل خرد شدن آنها برای اهداف بازیافت استفاده می شود.

برای تولید فولاد و سایر فلزات
برای خنک سازی بتن ، بهبود خصوصیات مصالح ساختمانی
برای مسدود کردن زمین خیس و ساخت و ساز آسان تر
برای خنک کردن راکتورهای شیمیایی ، به مهندسان شیمی اجازه می دهد واکنش های جانبی را به طور موثرتری کنترل کنند.

صنایع زیر نیز ازت و نیتروژن مایع استفاده می کنند:

غذا: صنایع غذایی از جنبه خنک سازی سریع برای به حداقل رساندن آسیب سلول های بلورهای یخ که معمولاً در طی فرآیند انجماد طبیعی ایجاد می شوند ، استفاده می کنند. استفاده دیگر در خدمات غذایی است: از نیتروژن مایع در کامیون های یخچال دار استفاده می شود تا تماس غذا با هوا به حداقل برسد.

بهداشت و درمان: صنعت بهداشت و درمان از نیتروژن مایع برای یخ زدن نمونه های خون و بافت و همچنین در جراحی برای از بین بردن بافت ، مانند زگیل استفاده می کند.
و حداقل یک باشگاه شیمی دانشگاه از نیتروژن مایع برای تهیه بستنی استفاده می کند. در اینجا بدون سر و صدا در کمتر از یک دقیقه آماده می شود.

اکسیژن (O2)

برخی از نقش های اصلی اکسیژن در مراحل احتراق زیر است:
اکسیژن تولید شده تجاری در مشعل های جوشکاری اکسی استیلن و اکسی هیدروژن استفاده می شود.

از اکسیژن در صنعت فولاد سازی برای کمک به سوزاندن ناخالصی های موجود در سنگ مذاب استفاده می شود. به ازای هر تن فولاد تولید شده حدود یک تن اکسیژن مورد نیاز است!
از اکسیژن مایع (LOX) به عنوان ماده اکسیدکننده در موشک ها استفاده می شود. مخزن اکسیژن که برای پرتاب شاتل فضایی استفاده می شود حدود 550،000 لیتر اکسیژن مایع را در خود نگه می دارد.

همچنین از اکسیژن در صنایع شیمیایی برای تجزیه هیدروکربن ها (ترکیبات فقط کربن و هیدروژن) به محصولات هیدروکربنی کوچکتر مانند اتیلن ، پروپیلن و استیلن استفاده می شود که به نوبه خود برای تولید پلاستیک ، رنگ و سایر محصولات استفاده می شود.

قیمت مواد شیمیایی

مواد شیمیایی در همه جا وجود دارد

مواد شیمیایی جز اساسی زندگی روزمره ما هستند ، اما برخی از مواد می توانند به شدت به سلامتی یا محیط زیست آسیب برسانند. مشکلات سلامتی افزایش یافته است که می توان با استفاده از این مواد تا حدی آن را توضیح داد.

برخی از مواد آزمایشگاهی ساخته دست بشر در دورافتاده ترین مکان های محیط و همچنین در بدن ما یافت می شوند. این مواد در همه جا وجود دارد. در اتحادیه اروپا ، ما قوانین جامع مربوط به مواد صنعتی شیمیایی را داریم، هدف آن اطمینان از سطح بالایی از حفاظت از سلامت انسان و محیط زیست است.

گروه های خاصی از مواد شیمیایی ، مانند سموم کش ، سموم دفع آفات ، داروها یا مواد آرایشی ، تحت پوشش قوانین خود قرار دارند.

قیمت روز این مواد و آزمایشگاهی

قیمت روز مواد شیمیایی و آزمایشگاهی بر اساس بالا و پایین شدن ارز در کشور کاملا متفاوت و متغیر است و با توجه به گونه این مواد، برند، مارک و کشور سازنده آن هم متمایز است. به دلیل تحریم ها در سال های پیشین مارک های اروپایی و آمریکایی در بازار خیلی کم به چشم می آید و معمولا بیشتر واردات از کشور های آسیای شرقی مخصوصا چین هستند.

قیمت روز مواد شیمیایی و آزمایشگاهی به علت بالا و پایین شدن دلار در اختیار همه قرار نمی گیرد. موسسات صادر کننده و وارد کننده این مواد ماخذ مطلوبی برای استفسار نرخ این تلفیقات می باشند.

در این میان ماده شیمیایی ساخت داخل همواره کمتر تحت الشعاع بالا و پایین شدن ارز واقع می شوند و می توان با کمی تفاوت آنها را تهیه کرد. اما بعضی از تلفیقات شیمیایی ویژه به شدت تحت الشعاع تحول قیمت دلار واقع شده و امکان دارد بعضی از کاربران همانند قدیم قدرت خرید آنها را نداشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

*

code

فهرست
مشاوره آنلاین در واتس آپ
Send via WhatsApp
Call Now Button