بایدها و نبایدهای مهم جهت راه اندازی یک آزمایشگاه

 راه اندازی یک آزمایشگاه

طرح اولیه راه اندازی یک آزمایشگاه از زبان پزشک انگلیسی

در ماه اکتبر سال 2021، یکی از مدیران کاری و پرانرژی در پاتولوژی و آزمایشگاه پزشکی انگلیس با طرح کردن یک ایده، از کارمندان آزمایشگاه درخواست کرد تا با کمک و همکاری یکدیگر برای به دست آوردن چیزی که مطابق مقررات و دستورالعمل های آزمایشگاهی است، مشارکت کنند.

 

در واقع این اولین سالانه Pumpkin Palooza بود و احتمال دارد که از این به بعد تعداد این همایش ها و گردهمایی ها زیادتر شود. چون چنین اتفاق ها و رویدادهای گروهی باعث می شود تا پرسنل با بالادستی های خود و یکدیگر بیشتر ارتباط برقرار کنند.

 

Medeiros معتقد است که یکی از مهمترین و باارزش ترین کارهایی که مدیران می توانند در یک کار گروهی در نظر بگیرند داشتن یک مدیریت خوب کسب و کار و برنامه ریزی در این رویدادهای اجتماعی است. چون بهبود روحیه پرسنل و و فعالیت های گروهی یکی از بهترین و مهمترین اقدامات لازم برای داشتن یک آزمایشگاه موفق و استاندارد است.

 

علاوه بر موارد ذکر شده در نظر گرفتن سایر رفتارها مانند برقراری ارتباط منظم با پرسنل، اجازه گفتگو و بحث و دادن پیشنهاد در مورد مسائل مربوط به کار و رای گیری از کارمندان در ارتباط با رضایت آن ها جهت تامین و راه اندازی یک آزمایشگاه خوب و ایمن و حل موضوعات و مشکلات ضروری است.

 

با این حال بیشتر وقتا همه کاری که مدیران باید انجام دهند، گوش کردن به پیشنهادها و نظرات کارمندان است.

 

راه اندازی یک آزمایشگاه

 

مدیر آزمایشگاه محیط زیست MASI(Karal Thaxton) درباره این موضوع می گوید: اکثر اوقات مفیدترین و بهترین کاری که مدیران نیاز است که آن را انجام دهند، گوش دادن به نظرات و پیشنهادات پرسنل است، زیرا آنها با گوش دادن به حرف ها و توضیحات سایر پرسنل در یک کار گروهی، کمک می کنند تا در صورت به وجود آمدن هر نوع بحران و مشکل، گروه خود را به بهترین نحو ممکن مدیریت و نظارت کنند.

 

اگرچه مدیران از سبک های و شیوه های خاصی برای نظارت و مدیریت استفاده می کنند اما به وجود آوردن و حفظ یک محیط کار خوب و مثبت فقط یکی از جنبه های راه اندازی و اجرای یک آزمایشگاه است.

 

استاندارد برنامه ریزی و طراحی آزمایشگاه

توجه کردن به استاندارد برنامه ریزی در مراکز و آزمایشگاه هایی که در سال تقریبا دو و نیم میلیون تست انجام می دهند و همیشه در تلاش هستند تا با نظارت کردن بر کیفیت، نیاز کاربران و مشتریان خود را تامین کنند، امری بسیار مهم و ضروری است.

 

Medeiros می گوید: ما همیشه در فضاهای آزمایشگاهی با بهره وری از سیستم مدیریت، میزان بهره وری و سطح کارمندان خود را با اندازه فعالیتی که انجام می دهند متعادل می سازیم. به همین خاطر او تاکید دارد تا با تهیه کردن برنامه هایی، اندازه حجم کار پرسنل در طول فعالیت روزانه را انعطاف پذیر کند.

 

استاندارد برنامه ریزی و طراحی آزمایشگاه

سازماندهی در مدیریت آزمایشگاه

در محیط ها و فضاهای آزمایشگاهی مانند آزمایشگاه محیط زیست MASI که با تمرکز بر فاضلاب و آب آشامیدنی، در حال بررسی و پردازش بیشتر از هشت هزار نمونه در طول ماه هستند، لازم است تا مدیر آزمایشگاه قوانین و مقرراتی را وضع کند تا در موقع نیاز از آن ها استفاده شود.

 

این قوانین عبارتند از:

1-داشتن یک قانون و دستور کار خاص و پیروی کردن از آن

2-برقراری ارتباط بین مدیران و کارمندان برای انجام بررسی های لازم

3-برگزارکردن گردهمایی های حرفه ای برای تبادل نظرات پرسنل و مدیران

4-آغاز و استفاده به موقع از قوانین و دستورالعمل ها

 

Medeiros می گوید: لازم و ضروری است تا تمام مسئولین در محیط کار خود علاوه بر داشتن رفتار حرفه ای، با کارمندان و دیگران با احترام برخورد کنند.

همچنین می گوید: و اگر لازم است تا با یکی از پرسنل درباره یک مسئله به بحث و گفتگو بپردازند، بهترین کار این است که آن را در یک جلسه کاملا شخصی مطرح کنند.

در واقع او اعتقاد دارد که در محیط کاری با افراد باید به شیوه ای رفتار شود که دوست داریم دیگران با ما رفتار کنند. به همین خاطر بهترین روش برای ادامه دادن یک فعالیت و کار حرفه ای تیمی، احترام گذاشتن به یکدیگر و درست رفتار کردن است.

 

پروتکل های ایمنی و استاندارد سازی آزمایشگاه

همانطور که همه ی ما می دانیم رعایت نکردن نکات ایمنی موقع کار با تجهیزات و لوازم آزمایشگاهی علاوه بر بروز اتفاقات و حوادث بسیار خطرناک می تواند جان کارمندان و نتیجه ی آزمایشات را به خطر بیندازد. به همین خاطر لازم و ضروری است تا مدیران آزمایشگاه اطمینان کافی را بدست بیاورند که پرسنل از اصول و قوانین کار و ایمنی به خوبی پیروی می کنند تا از هر نوع خطر احتمالی در محیط کار جلوگیری کنند.

 

پس با این حال باید مدیران و مسئولان، اصول و قوانین ایمنی و حفاظت در آزمایشگاه را به طور کامل و واضح معین کنند و در همه مواقع با پرسنل خود برای پاسخ دادن به هر نوع پرسشی در ارتباط باشند تا مسئولین نیز نظارت کافی و بهتری بر روی کارمندان برای پیروی کردن هرچه بهتر از این اصول و دستورات را داشته باشند.

 

Thaxton در این باره می گوید: بهترین راه برای رعایت کردن دستورالعمل ها و اصول، پیروی کردن از آن ها می باشد. چون ایمنی موقع کار با تجهیزات آزمایشگاه باید برای تمام افراد در اولویت قرار داشته باشد.

پس مهمترین موضوعی که تمام مسئولین آزمایشگاهی باید از آن پیروی کنند و آن را در اولویت قرار دهند، توجه به اصول ایمنی و مقررات در آزمایشگاه می باشد.

 

از مهمترین تجهیزات و وسایل ایمنی لازم و ضروری آزمایشگاه ها می توان چشم شوی اضطراری و دوش و انواع هود آزمایشگاهی را برای حفظ سلامت پرسنل نام برد.

 

سازماندهی در مدیریت آزمایشگاه

انعطاف پذیری

از آنجایی که بیشتر کارهای مربوطه در محیط ها و فضاهای آزمایشگاهی تا حدودی راحت است، نیاز است تا تمام مدیران آزمایشگاه در اجرا و انجام وظایف خود پایبند باشند.

Medeiros درباره این مسئله می گوید: با وجود اینکه در بعضی مواقع کاملا نظرم با نظر پرسنل متفاوت است اما به این معنی نیست که در همه موارد با عقیده و نظر خودم پیش بروم، چون فکر می کنم که نیاز است تا کارمندان نیز در به دست آوردن نتیجه گزارشات و آزمایش ها تلاش کنند. افراد برای مشاوره ساخت و یا طراحی و بازسازی آزمایشگاه ها می توانند با کارشناسان و مشاوران نانو تک شیمی تماس بگیرند.

درباره modir

پیشنهاد ما به شما

نکات مهم مدیریت چرخه کار آزمایشگاه

نکات مهم مدیریت چرخه کار آزمایشگاه در کل مدیریت چرخه کار آزمایشگاه، از پنج مرحله …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code

Call Now Buttonتماس با مدیریت