صفر تا صد تولید صابون و خواص پاک کنندگی آن

صفر تا صد تولید صابون

از مهم ترین تلفیقات اولیه برای صفر تا صد تولید صابون چربی حیوانی یا گیاهی که در آب حل نشدنی و سدیم هیدروکسید که در آب حل شدنی است میباشد.  برای ساخت این محصول با کیفیت همچنین به یک حلال دیگر نیاز دارید که الکل می تواند مطلوب ترین انتخاب باشد.

در مجموع می توان مواد متنوعی را در تولید این فرآورده به کار برد که با توجه به این مواد صابون تولید شده در آخر به صورت جامد یا مایع خواهد بود و رنگ و بوی متمایزی خواهد داشت.

اقسامی از این ماده معمولا در دو گونه نرم و سخت ایجاد می شوند، نوع سخت آن به وسیله سدیم هیدروکسید تولید می شود و نوع دیگر آن نیر به با استفاده از پتاس ایجاد می شود.‌ برای خوشبو کردن آن می توان روغن های نظیر روغن نارگیل را به کار برد.

احتمالا برای هر کسی این سوال پیش بیاید که چطوری چنین ماده ای سبب پاک شوندگی چرک ها و آلودگی ها می شود؟ در پاسخ به این پرسش بایستی گفت که اقسامی از آن معمولا از دو ماده، تلفیق و تولید شده که یکی چربی است و در آب حل نشدنی است ، دیگری سدیم هیدروکسید که در آب به آسانی قابل حل شدنی است با این نوع ترکیب ، به پوست رسیده و پروسه تمیز کنندگی را بر روی پوست انجام می دهد و به همین راحتی آلودگی و کثیفی پوست را برطرف می کند.

نحوه صفر تا صد تولید صابون به چه نحوی است؟

تولید صابون به چه نحوی است و دلیل پاک کنندگی آن چیست؟ تمیز کنندگی صابون ها را می توان با ملاحظه به فرم مولکولی و خواص امولسیون کنندگی آن تشریح کرد. اکثر آلاینده ها را تلفیقات چربی و روغنی ایجاد می کنند و برای پاک کردن آنها از این فرآورده استفاده می شود.

این محصول از دو بخش آبگریز و آبدوست ایجاد شده اند. در این صورت مولکول های این محصول از سویی توانایی حل شدن در آب و از سوی دیگر توانایی انحلال چربی ها را دارند هر زمان که در سامانه آب – روغن ذرات صابون موجود بود. این تلفیق بین دو مایع مداخله می کند و سبب مخلوط شدن آنها با همدیگر می شود.

در حقیقت رشته های هیدروکربنی که فرم غیر قطبی آلی دارد به راحتی با ذرات چربی که آنها هم غیر قطبی هستند آمیخته می شوند.‌ در صورتی که گروه قطبی +COO-Na که قسمت آب دوست این محصول را ایجاد می کند به دلیل پوشیده شدن، به لایه آبی آن وارد می شود و بدین صورت ذرات این ماده در قسمت مشترک آب و روغن قرار می گیرند. بنابراین چربی به علت جنبش و برخورد کردن مایع با مولکول های کوچک شکسته شده و با ذرات صابون آب پوشیده می شوند.

شیوه های متنوع برای ساخت این محصول

قبل از اینکه به شیوه های تولید این ماده پرکاربرد بپردازیم نیاز است مسئله عمده در خصوص شیوه ترکیب سازی متریال های آن را مورد وارسی قرار می دهیم:

روغن در آب حل نشدنی است بایستی با سدیم هیدروکسید که یک عنصر حلال در آب است با هم بصورت مطلوبی تلفیق شوند که برای این هدف می توان از الکل استفاده کرد که بسیار سودمند است چرا که یک طرف آن هیدروکربنی است و طرف دیگر قطبی می باشد که در نهایت می تواند این دو عنصر را با هم تلفیق سازد و شتاب واکنش را بالا ببرد و روال واکنش را کامل کند.

•تولید این فرآورده به روش سرد

در این شیوه هر دو ماده سود کاستیک را با چربی های مورد نظر به صورت مستقیم تلفیق می کنند و این ترکیب بایستی در دمای معمولی اعمال شود و همانطور که خود این اختلاط گرما زا می باشد سبب تولید واکنش می شود. بعد از تلفیق سازی این مواد بایستی به خوبی با هم مخلوط شوند تا پروسه غلیظ سازی و حجیم سازی انجام شود. در وهله بعدی بایستی مخلوط را درون ظرف مورد نظر ریخته و حدود ۲۴ ساعت صبر کنید تا فرم بگیرد و بعد آن را از ظرف بیرون آورید.

•تولید به شیوه نیمه جوش

یکی دیگر از شیوه های صفر تا صد تولید صابون به روش نیمه جوش می باشد. در این شیوه بایستی مخلوط را به گونه ای جوشاند. در این صورت روغن خوشبو را به مقدار مورد نیاز با سدیم هیدروکسید داخل یک دیگ ریخته و اجازه دهید با گرمای یکنواختی بجوشد و این عمل بایستی تا زمانی ادامه داشته باشد که تلفیق به حالت خمیری غلیظ در آید و بعد آن را درون قالب ریخته تا فرم بگیرد و کار تولید آن به پایان برسد.

•تهیه صابون دستشویی با جوشاندن کامل

همواره در کارخانه های بزرگ برای ساخت این محصول از این روش کاربردی استفاده می کنند.
فرق این روش با شیوه نیمه جوش در این است که در دستور کار نیمه جوش چربی به سدیم هیدروکسید که داخل دیگ است افزوده می شود و با هم می جوشند اما در شیوه جوشاندن کامل، نخست روغن مورد نظر داخل دیگ ریخته می شود آغاز به جوشاندن می کند بعد از آن کم کم و به صورت دقیق به آن سدیم هیدروکسیده اضافه می شود. زمانی که تلفیق صابونی به صورت مطلوبی مهیا شد به مقدار لازمی به آن آب نمک افزوده می شود بنابراین صابون آماده است.

کدام یک از انواع روش های تولید این محصول مطلوب تر است؟

تولید صابون هایی که با فرمول پخت گرم می باشند از سطح کیفی بالاتری بهره مند هستند و بدین جهت برای شستشوی دست ها و استحمام بسیار مطلوب می باشند. محصولاتی که با شیوه پخت سرد ساخته شده اند از سطح کیفی پایین تری برخوردارند و برای شستن لباس ها به کار برده می شوند.

همچنین در تولید صفر تا صد صابون به روش سرد معمولا پروسه تخلیه آن خیلی زود صورت میگیرد تا مراحل ساخت آن فوری سپری شود ولی در پروسه پخت گرم ، تلفیق صابون را به مدت ۲۴ الی ۷۲ ساعت به حال خود می گذارند تا تعامل میان مواد اولیه این محصول به خوبی انجام گیرند و به عبارتی آن را دم کردن می نامند.

برای استعمال چربی در تولید صابون می توان به دنبال چربی های متمایز گیاهی و حیوانی رفت.‌ چربی های گیاهی سودمندی که برای ساخت اینگونه محصولات با سطح کیفی بالا استفاده می شود شامل، چربی نارگیل، زیتون، پسته و بادام، خرما ولی در روش سنتی معمولا از چربی های حیوانی استفاده می کنند مانند چربی خوک یا پیه نهنگ.

 

درباره modir

پیشنهاد ما به شما

راه های آماده سازی ایمنی در آزمایشگاه

توصیه های OSHA جهت راه اندازی استاندارد آزمایشگاه

توصیه های OSHA جهت راه اندازی استاندارد آزمایشگاه طبق نتایج بدست آمده و برآوردهای OSHA(اداره …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code

Call Now Buttonتماس با مدیریت