معرفی بهترین تجهیزات آزمایشگاهی

تجهیزات آزمایشگاهی

 

تجهیزات آزمایشگاهی به گروهی از لوازم آزمایشگاهی گفته می شود که بکارگیری از آنها برای دانشجوهای رشته های علوم پایه، پژوهشگران و دانشمندان آزمایشگاه الزامی است. خرید این ابزار بایستی از تمهید کنندگان موثق صورت گیرد تا بتوان در مورد سطح کیفی آن اطمینان حاصل کرد.

ابزارآلات آزمایشگاهی با ملاحظه به نوع هر آزمایشگاه متمایز است. در سایت نانو تک شیمی می توان فهرست کامل از این نوع تجهیزات را با اطلاعات کامل مشاهده کنید. آزمایشگاه ها یکی از مهیج ترین و عجیب ترین محیط های کاری به شمار می آید. ‌عمده ترین علت این مسئله نیز بخاطر وجود تجهیزات و ابزار های متنوع در آن است.

معرفی این لوازم و وسایل و شیوه کار با آنها نیازمند زمان و پیشینه کاری بسیاری است. لوازم مورد نظر در آزمایشگاه با ملاحظه به نوع کارایی آن تعیین می شوند.

طبقه بندی تجهیزات آزمایشگاهی

با توجه به اینکه تجهیزات آزمایشگاهی انواع مختلفی دارد و در آزمایشگاه به کار برده می شوند آن را به شیوه طبقه بندی ارایه می دهند. این طبقه بندی ها با ملاحظه به نوع نیاز و گروه بندی ابزار آلات می باشد:

•سکوبندی یا رویه (سینک آزمایشگاهی، میز آزمایشگاهی، کابینت آزمایشگاهی و…)
•یکی از انواع تجهیزات آزمایشگاهی، سیستم های آزمایشگاهی (اقسام متنوعی دارند که به دو شیوه اختصاصی و عمومی به کار برده می شوند.) است.

•لوازم آزمایشگاهی
•هود آزمایشگاهی (در چند نوع گروه بندی می شوند.)
•دوش و چشم شوی آزمایشگاهی (برای حفظ تندرستی کارمندان به کار برده می شود.)
هر یک از انواع تجهیزات آزمایشگاهی نام برده شده در سایز خود برای آزمایشگاه سودمند می باشند و بایستی حتما به آن توجه شود.

 

کاربردهای متنوع تجهیزات آزمایشگاهی

امروزه اکثر اشخاص امکان دارد در خصوص تجهیزات آزمایشگاهی معلومات کافی نداشته باشند و به همین جهت تلاش بر آن است که اطلاعات جامعی در این خصوص در اختیار شما قرار دهیم و هر کدام از آنها دارای کاربردهای متنوعی می باشند كه عبارتند از:

•سکوبندی یا روی

متاسفانه در اکثر آزمایشگاه ها به سکوبندی توجه کافی نمی شود و حتما با خود فکر می کنید که به آن احتیاجی نیست؛ اما بایستی به این مسئله توجه نمود که سکوبندی جزوه عمده ترین ابزار های آزمایشگاهی می باشد. این ابزار به اقسام متنوعی مانند ۱ طرفه، ۲ طرفه، شلف کناری و قفسه دیواری دسته بندی می شوند؛ که هر یک دارای خصوصیات متنوعی می باشند.

•هودی های آزمایشگاهی

به دلیل اینکه در فضای آزمایشگاه مواد اسیدی و بازی و شیمیایی به کار برده می شود امکان دارد اغلب در زمان اعمال آزمایش بخار های موجود از تلفیق مواد سمی بوده که حضور این گاز ها سبب ایجاد مسئله و ناراحتی برای کارمندان شود. بدین جهت به کارگیری از هود یکی از عمده ترین امور به حساب می آید.

هود می تواند هوای آلوده و کثیف را به بیرون فرستاده و هوای تمیز را به داخل محوطه وارد کند. هود انواع متنوعی دارد که می توان هود سقفی، بیرونی، لامینار، شیمیایی و…را نام برد.

•سیستم های آزمایشگاهی

در آزمایشگاه ها معمولا جهت اندازه گیری های درست ph, اعمال تست و واکاوی به سیستم های قوی، درست و دقیق نیازمند است. این سیستم ها در آزمایشگاه های تخصصی و عمومی کاملا متمایز می باشند. ولی چند گونه از این سیستم ها هستند که در کلیه آزمایشگاه ها به کارگیری آنها کاملا الزامی است که عبارتند از اتوکلاو، آون، هات پلیت مگنت، انکوباتور و…

•لوازم آزمایشگاهی

قطعا شما هم توجه کرده اید که در آزمایشگاه ها معمولا از ظروف از جنس شیشه استفاده می شود. این ظرف ها جزو لوازم آزمایشگاهی به شمار می آیند و در آن جا بکار گرفته می شوند.‌ از اقسام آن می توان بشر، چراغ های گازی، آلون، چراغ الکلی، بالن و … را نام برد. این ابزار ها به شیوه عمومی در کلیه آزمایشگاه های موجود می باشند.

•دوش و چشم شوی

برخی از کارمندان در آزمایشگاه ها با مواد سمی و خطرناکی سرو کار دارند که امکان دارد به آنها صدمه وارد کند. جهت جلوگیری از صدمات احتمالی لازم است به شیوه پیوسته و همیشگی دوش و چشم شوی را به کار ببرند.

مزایای به کارگیری این تجهیزات

تجهیزات آزمایشگاهی دارای انواع مختلفی است که همانطور که مستحضرید هریک برای امور خاصی طراحی شده اند و مورد استفاده واقع می شوند. استفاده از این لوازم دارای مزایای ویژه ای است که عبارتند از:

•به کارگیری از ابزار آلات استاندارد و مطلوب با نوع فعالیت در بالا بردن بازدهی و بهره وری آزمایشگاه و ترفیع علمی موثر خواهد بود.
از مزایای بکارگیری تجهیزات آزمایشگاه این است که به حفظ امنیت پرسنل و محیط کمک بسزایی می کند.
•این تجهیزات سبب راحتی در انجام امور و پژوهشات آزمایشگاهی می شوند.
•بعضی از این لوازم به علت دارا بودن امکانات ‌کافی سبب دسترسی به برآیند و پژوهشات دقیق تر و کامل تری می شوند.
•افزون بر این از دیگر مزایای بکارگیری تجهیزات آزمایشگاهی این است که با سرعت بخشیدن به انجام فعالیت ها نقش سودمندی در پایین آوردن زمان دارند.

هزینه تجهیزات آزمایشگاهی

هزینه تولید تجهیزات آزمایشگاهی به فاکتور های متنوعی وابسته است. هر یک از انواع متنوع تجهیزات آزمایشگاهی هم قیمت های گوناگونی دارند. بعضی از این ابزار آلات پیچیده و دشوار می باشند و بدین جهت نرخ بیشتری را شامل می شوند. تعیین لوازم مورد نظر در آزمایشگاه نقش عمده ای در برآورد هزینه ها خواهد داشت.

تجهیزات آزمایشگاهی قدیمی یا مدرن

تجهیزات آزمایشگاهی قدیمی بهتر است یا مدرن؟ این تجهیزات در طی سالیان سال تغییر و تحولات و همچنین توسعه های بسیاری داشته اند. روزانه ابزار و لوازم نوین و جدید با دقت تولید شده و با نرخ بیشتری وارد بازار می شوند. با این وجود اگر سرمایه زیادی ندارید و نمی توانید هزینه زیادی را صرف خرید تجهیزات جدید کنید شرکت نانو تک شیمی میتواند تجهیزات آزمایشگاهی قدیمی را به شما معرفی کند.

تجهیزات آزمایشگاهی صنعتی کدامند؟

تجهیزات آزمایشگاهی صنعتی جزو ابزار های تخصصی به حساب می آید. برای مثال سیستم تصفیه آب صنعت مواد غذایی یا دارو سازی در صنعت نفت به کار برده نمی شود، همان گونه که سیستم تخمین مقدار سولفور در نفت و مشتقات آن هم برای صنایع غذایی کارایی نخواهد داشت.

درباره modir

پیشنهاد ما به شما

راه های آماده سازی ایمنی در آزمایشگاه

توصیه های OSHA جهت راه اندازی استاندارد آزمایشگاه

توصیه های OSHA جهت راه اندازی استاندارد آزمایشگاه طبق نتایج بدست آمده و برآوردهای OSHA(اداره …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code

Call Now Buttonتماس با مدیریت