بنزوات سدیم خوراکی چیست؟

بنزوات سدیم خوراکی

 

محصولات مرک آلمان | محصولات سیگما آلدریچ | نانو تک شیمی : بنزوات سدیم خوراکی یک ماده نگهدارنده مورد استفاده در داروها، فراورده های خوراکی، آرایشی و بهداشتی می باشد که سبب ماندگاری بیشتر محصول مورد نظر می شود. این ماده متشکل از اسید بنزوئیک و سدیم و هیدروکسید می باشد و به شکل یک پودر کریستالی بدون بو ایجاد می شود و در دسترس صنعت مواد غذایی و دارویی واقع می شود.

ماده بنزوئیک اسید خود به تنهایی یک ماده نگهدارنده به حساب می آید ولی وقتی که با سدیم هیدروکسید تلفیق شدن برای فرآورده های متنوع بکار برده می شوند. تنها موضوعی که در خصوص بکارگیری از این ماده امکان دارد پیش آید این است که این ماده شیمیایی معمولا یک ماده افزودنی به شمار می آید.

در این صورت احتمال این که بکارگیری از آن زیان های متنوعی داشته باشد، بسیار است. ولی تاکنون براساس پژوهشات صورت گرفته مصون بودن این محصول را تایید کرده است. ولی بکارگیری از آن محدودیت دارد و کاربر های متعدد بایستی درسد این ماده را برحسب سارمان بهداشت جهانی معلوم کنند.

شیوه بکارگیری از بنزوات سدیم خوراکی

بنزوات سدیم خوراکی همانطور که بیان شد به عنوان یک ماده نگهدارنده در فراورده های غذایی و دارویی می باشد که مورد قبول وزرات بهداشت جهانی می باشد که از این ماده در ساخت خیلی از فراورده ها استفاده می شود.‌ برحسب پژوهشات صورت گرفته تا به امروز تندرستی هیچ فردی با بکارگیری این ماده به خطر نیفتاده است. اگرچه بایستی در استفاده از آن دقت کافی به خرج داد. در روز بکارگیری پنج دهم از این ماده هیچ زیانی به بدن نمی رساند.

ولی سوالی که امکان دارد برای هرکسی پیش بیاید این است که استفاده از این ماده در مواد خوراکی چه خاصیتی دارد؟ این تلفیق از تکثیر احتمالی کپک ها، باکتری ها و سایر میکروب ها ممانعت می کند که معمولا در میوه ، سالاد نوشابه، سس، ترشی، مرباها، سویا و… بکار برده می شود.

همچنین این ماده را می توان برای مراقبت و حفظ میوه هایی نظیر گوجه فرنگی، اقسام توت، و آب میوه بکار برد. بکارگیری از این محصول برای مواد خوراکی و میوه ها تقریبا پنج دهم تا ۱ درصد می باشد. اگرچه امکان دارد پس از اضافه کردن این ماده مقداری طعم غذا و مواو خوراکی تغییر پیدا کند.

بنزوات سدیم خوراکی چگونه ایجاد می شود؟

همانگونه که قبلا به آن اشاره شد بنزوات سدیم خوراکی از تلفیق دو ماده هیدروکسید سدیم و اسید بنزوئیک ایجاد شده است که به آسانی با بی اثر ساختن اسید بنزوئیک تهیه می شود. در حقیقت از بخار شدن کریستال های نمک، تلفیق مورد نیاز را می توان به آسانی تهیه کرد.

این بدین مفهوم است که این ماده به شکل طبیعی در پیرامون موجود نمی باشد. ولی به محض اینکه آب با بنزوئیک اسید مخلوط شد این ماده تولید می شود. بنزوئیک اسید به شکل طبیعی در میوه هایی نظیر سیب، زغال اخته، میخک، دارچین، اقسام متنوع توت، گوجه فرنگی یافت می شود. همچنین بنزوئیک را می توان با تجزیه شیمیایی فراورده های لبنی نظیر ماست تهیه کرد که از بخار شدن کریستال های نمک، تلفیق مورد نیاز را می توان بدست آورد.

این ماده خود به تنهایی می تواند یک تلفیق غارق العاده و شگرف باشد، ولی در تلفیق دیگر مواد هم اثربخش واقع می شود. به عنوان مثال ترکیب این ماده با کافئین می تواند خواص ضد افتابی را داشته باشد و از پوست در مقابل اشعه های مضر نطیر uv محافظت کند.

کاربرد آن در مواد غذایی

بنزوات سدیم خوراکی به سان یک ماده افزودنی در فرآوری مواد خوراکی کاربرد مطلوبی دارد. از دید کارشناسان در زمان بکارگیری از این ماده معمولا هیچ خطری استفاده کننده را تهدید نمی کند. همانطور که اسید بنزوئیک به دلیل مشخصه حلال بودن در آب، مستقیم بکار برده نمی شود ، تلفیق آن با هیدروکسید مورد توجه واقع می شود. تراکم بکارگیری این ماده برای نگهدارنده مواد خوراکی به وسیله سازمان بهداشت جهانی تقریبا ۰.۱ ٪ از وزن بدن انسان را مدنظر قرار داده است.

کاربرد این ماده در داروها

از عمده ترین کاربرد های بنزوات سدیم خوراکی می توان به استفاده از آن در دارو ها اشاره کرد. این ماده نه فقط برای مواد خوراکی بلکه در ساخت دارو نیز بکار برده می شود. این ماده همانند یک مولفه نگهدارنده در ساخت بعضی از دارو ها مخصوصا دارو های آب مانند نظیر شربت سرفه مورد استفاده قرار می گیرد.

همچنین در ساخت اقسام قرص نیز نقش داشته و کمک شایانی به کنار گذاشته شدن قرص ها می کند. زیرا که دیده شده است که قرص هایی که از تلفیق این ماده تولید شدا اند پس از خوردن فوری توسط بدن جذب می شوند. از دیگر کاربرد های بنزوات سدیم خوراکی درمان مقدار بسیار زیاد آمونیاک خون می باشد. آمونیاک ماده ای است که برای تحلیل پروتئین مورد استفاده قرار می گیرد که در بعضی اوقات خطرناک می باشد.

کاربرد این ماده برای فرآورده های آرایشی و بهداشتی

از کاربرد های سدیم بنزوات خوراکی بکارگیری از ان در ساخت فراورده های آرایشی و بهداشتی است. قطعا بر این مسئله آگاه می باشید که کلیه مولفه های لازم برای تکثیر باکتری در ساخت فراورده های آرایشی و بهداشتی وجود دارد، خصوصا فراورده هایی که در دمای مطلوب و ph معیار نگهداری می شوند.

بدین علت بکارگیری از مواد نگهدارنده برای این نوع فرآورده بسیار حائز اهمیت است و در پیشگیری از صدمه دیدن پوست بسیار اثربخش است. این ماده یکی از کاربردی ترین مواد نگهدارنده برای فرآورده های آرایشی به حساب می آید که به از بین بردن و پیشگیری از نمو بعضی میکروب ها می پردازد. همچنین از نمو و تکثیر مخمر ها، باکتری ها و قارچ ها به خوبی ممانعت می کند. در این صورت می توان بیان کرد این ماده در ساخت فراورده های آرایشی و بهداشتی خیلی سودمند واقع شده است.

 

این ماده برای پوست خطر ساز است؟

از سوالات مرسوم استفاده کنندگان در خصوص بنزوات سدیم خوراکی ، خطر ساز بودن این تلفیق برای پوست می باشد. همانطور که این ماده در دامنه وسیعی از انواع فراورده های بهداشتی و آرایشی واقع شده است امکان دارد برای پوست پر خطر باشد. این ماده همانند نگهدارنده مواد آرایشی امکان دارد با سایر مواد نظیر رسوبات پتاسیم تلفیق شود و سلامت پوست را به خطر اندازد.

در این صورت سازنده های فرآورده های آرایشی و بهداشتی وظیفه دارند به تلفیق فراورده های آرایشی نهایت توجه را داشته باشند که بکارگیری از این ماده به همراه سایر تلفیقات خطرافرین نباشد. شرکت نانو تک شیمی یکی از عمده ترین تامین کننده های مواد شیمیایی می باشد که توانسته است در این راستا گامی بزرگ بردارد.

درباره modir

پیشنهاد ما به شما

راه های آماده سازی ایمنی در آزمایشگاه

توصیه های OSHA جهت راه اندازی استاندارد آزمایشگاه

توصیه های OSHA جهت راه اندازی استاندارد آزمایشگاه طبق نتایج بدست آمده و برآوردهای OSHA(اداره …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code

Call Now Buttonتماس با مدیریت