نکات مهم مدیریت چرخه کار آزمایشگاه

نکات مهم مدیریت چرخه کار آزمایشگاه

در کل مدیریت چرخه کار آزمایشگاه، از پنج مرحله راه اندازی پروژه، جابجایی، تجزیه و تحلیل عملیاتی، کنترل و نظارت و خروج تشکیل شده است و هر کدام از این مراحل نقش بسیار مهمی را در تقویت و توسعه عملکرد آزمایشگاهی برعهده دارند.

از آنجایی که همه تجهیزات و امکانات آزمایشگاهی از دارایی های بسیار با ارزش و حیاتی محیط ها و فضاهای آزمایشگاهی به حساب می آیند لذا چنین دارایی هایی به مدیریتی صحیح و مناسب نیاز دارند. چون هر نوع کوتاهی و بی دقتی در نظارت بر نصب و همچنین استفاده از وسایل، مراقبت و نگهداری و انتقال و جابجایی های احتمالی هزینه های زیادی را در محیط آزمایشگاه در بر خواهد داشت.

مراحل چرخه کار آزمایشگاه

چرخه کار آزمایشگاه دارای پنج مرحله مهم است که هر کدام نقش بسیار مهم و تاثیرگذاری در تقویت عملکرد سیستم آزمایشگاه دارند که این مراحل عبارتند از:

 

• راه اندازی

از کارهای خیلی مهم و اساسی که بسیار لازم است که در مرحله راه اندازی آزمایشگاه ها، علی الخصوص محیط های آزمایشگاهی تازه تاسیس صورت گیرد، (پس از مرحله طراحی آزمایشگاه و همچنین اجرا کردن سکوبندی محیط آزمایشگاه) تهیه وسایل و تجهیزات آزمایشگاه مورد نیاز برای پشتیبانی کردن از فرایند و عملیات آزمایشگاهی می باشد.

همچنین کارشناسان توصیه می کنند که پرسنل از استفاده، نگهداری و تعمیر این وسایل خاص، اطلاعات مورد نیاز را بدست بیاورند. چون احتمال دارد در صورت خراب شدن یک وسیله خارجی تا رسیدن قطعه جایگزین چند ماهی کار متوقف شود. پس با این وجود شناخت و بدست آوردن اطلاعات لازم در خصوص تعمیر و نگهداری وسایل و تجهیزات امری بسیار ضروری است.

• تجزیه و تحلیل عملیاتی

وقتی که محیط آزمایشگاه به لوازم و تجهیزات مورد نیاز، مشخص کردن عملیات و نیروی کار انسانی مجهز شود، مرحله تجزیه و تحلیل عملیاتی شروع می شود.

در واقع می توان گفت که در این مرحله است که وسایل مورد نیاز برای تهیه و تولید که بصورت مداوم مشغول کار هستند، از دیگر وسایل مورد استفاده برای کارها و اهداف تحقیق و ارزیابی مشخص می شوند. چون تفکیک و جداسازی این وسایل و تجهیزات کمک می کند تا افراد در صورت نبود هریک از آن ها، ضمن آشنایی و شناخت مشکلات احتمالی در آزمایشگاه ها، از پشتیبانی و خدمات مربوطه کمک بگیرند.

• جابه جایی

علاوه بر خرید و فروش تجهیزات و وسایل، جابه جایی آزمایشگاهی نیز یکی دیگر از کارهای اساسی و مهم است که به هماهنگی بسیار گسترده و تلاش زیادی بین ده ها عامل گوناگون نیازمند است. به همین خاطر است که این کار اکثرا با چالش های زیادی روبرو می شود.
بر این مبنا، جابه جایی آزمایشگاهی علاوه بر داشتن نظم و انضباط و همچنین دقت زیاد در جزئیات، نیازمند درک و شناخت همه قسمت های متحرک آزمایشگاهی و نظارت جزئی در اجرای مناسب و صحیح آن ها می باشد.

چون این نظارت های خیلی جزئی می تواند عواقب و پیامدهای خیلی مهمی را به همراه داشته باشد؛ مثلا در صورت عدم لوله کشی مناسب و صحیح گاز و یا قرار نگرفتن گیرنده های برق در جای مناسب، نصب وسایل و تجهیزات آزمایشگاهی را دچار مشکل می کند. پس با این وجود لازم است تا متخصصان تجهیزات و لوازم آزمایشگاهی با شناخت کامل و آگاهی از این اقدامات، مرحله جابه جایی را راحت نمایند.

• بهره وری

در مرحله بهره وری است که آزمایشگاه به بالاترین میزان و حد خود در سود دهی می رسد.

رئیس خدمات پشتیبانی Overbrook،Ted Palashis درباره این موضوع می گوید: ((یکی دیگر از چالش های آزمایشگاهی، ادامه دادن به کار مدیریت خدمات و همچنین برآورده کردن دارایی ها می باشد و مراحل و موارد مورد نظر زمانی تاثیر دارد و مهم می شود که یک آزمایشگاه تعیین کند که آیا از مهارت و دانش لازم جهت انجام دادن کارها و این مسئولیت برخوردار است یا نه؟)).

در نتیجه در صورت بسته شدن و یا تعطیل شدن آزمایشگاه ها، دارایی های آن می توانند دوباره استفاده، فروخته و یا کلا از بین برده شوند. چون در بیشتر مواقع فروش این وسایل و لوازم بلا استفاده، می تواند مقداری از دارایی آزمایشگاه را بازیابی کند. البته این نکته قابل ذکر است که همه ی مواقع به حراج گذاشتن همه ی وسایل و تجهیزات آزمایشگاه، بهترین و مناسب ترین راه حل نیست.

توصیه می شود که در فضاهای آزمایشگاهی، مدت زمان معینی را به مدیریت دارایی مختص دهید چون این کار تاثیر خیلی زیادی در بهره وری و سوددهی آزمایشگاه دارد.

علاوه بر تمام موارد ذکر شده مشارکت و سرمایه گذاری با یک سازمان مدیریت دارایی نیز می تواند به عنوان یک راه مقرون به صرفه و مناسب برای مدیریت چرخه کار آزمایشگاه، حمایت کردن از بهره وری و همچنین انجام تحقیقات علمی و مهم آزمایشگاهی باشد.

چرخه کار آزمایشگاه – دیتاست

آزمایشگاه رسانه دیجیتال در سال هزار و سیصد و هشتاد و هشت در اسفند ماه راه اندازی شد که از قسمت های زیر تشکیل شده است و در کل چرخه مینیاتوری را تشکیل داده اند. در این قسمت ها با توجه به نیازها و ضرورت های سازمانی مسائل زیر مد نظر آن ها بوده است:

1-عدم وجود یک چرخه کار آزمایشگاهی برای تست وسایل و تجهیزات خریداری شده و ساخت داخل از ضرورت های مورد نیاز سازمانی است که در این چرخه به آسانی قابل انجام است.

2-آزمایش های گوناگون اعم از سرویس های محتوایی و همچنین بسته بندی های گوناگون روی همه پلتفرم ها در این چرخه کار آزمایشگاهی امکان پذیر می باشد.

3-ایجاد یک محیط آموزشی مناسب جهت کارمندان قسمت های مختلف سازمان برای آشنایی و آموزش های مناسب و صحیح سیستمی در کنار عملکردهای متنوع سیستم

4-ایجاد یک فضای خوب برای آشنایی مدیران در ارتباط با مشخصات پلتفرم های گوناگون و احساس واقعی و درست از امکانات و سرویس های ارائه شده.

 

اهداف این کار

چرخه کار آزمایشگاه اهداف معینی را دنبال می کند که عبارتند از:
1-راه اندازی یک چرخه مینیاتوری ساخت و تولید تا پخش آن توسط سازمان
2-امکان آزمایش تجهیزات و لوازم ساخت داخل و یا خریداری شده
3-فراهم کردن یک لابراتوار برای آموزش سازمانی
4-قابلیت دموی اولیه سیستم های جدید

شرکت نانو تک شیمی در ایران توانسته است در راستای کمک به محیط های آزمایشگاهی و فعالیت های آنان خدمات نوینی را ارائه دهد. این شرکت تمام تجهیزات و وسایل آزمایشگاهی را با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت تهیه و در اختیار آزمایشگاه ها قرار می دهد.

درباره modir

پیشنهاد ما به شما

راه های آماده سازی ایمنی در آزمایشگاه

توصیه های OSHA جهت راه اندازی استاندارد آزمایشگاه

توصیه های OSHA جهت راه اندازی استاندارد آزمایشگاه طبق نتایج بدست آمده و برآوردهای OSHA(اداره …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code

Call Now Buttonتماس با مدیریت