چالش های طراحی آزمایشگاه

چالش های طراحی آزمایشگاه

شیشه آلات آزمایشگاهی | انواع محیط کشت | نانو تک شیمی :چالش های طراحی آزمایشگاه، از آنجایی که پیشرفت تکنولوژی و اکتشافات علمی امروزه تغییرات خیلی زیادی را در زندگی مردم و نحوه کار آن ها به وجود آورده است و هر روز در حال گسترش و توسعه است پس لازم است که محققان و پژوهشگران برای بروز کردن دانش و علم خود ،آزمایشگاه های مجهز و هدفمندی را طراحی کنند.

البته ناگفته نماند که یک آزمایشگاه زمانی می تواند پیشرفت کند و در کار خود موفق باشد و از عملکرد،ایمنی و کارایی خیلی خوبی برخوردار باشد که ضمن وجود نظم و هماهنگی بین تیم طراحان و نظر سهامداران،در حال برنامه ریزی به تمام جزئیات با دقت زیاد توجه شود.

اگرچه راه اندازی پروژه های آزمایشگاهی پیچیده هستند و هزینه ی بالای نیاز دارند اما در کل مراحلی وجود دارد که با طی کردن آن ها طراحان می توانند از آن برای کاهش چالش های طراحی آزمایشگاهی استفاده کنند که این مراحل عبارتند از:

طرح بهینه سازی آزمایشگاه

یکی از مراحل کاهش چالش های طراحی آزمایشگاه ،طرح بهینه سازی آزمایشگاه است.طراحی تمام محیط های آزمایشگاهی از توالی DNA گرفته تا مراکز تحقیقاتی بیوتکنولوژی،باید به شیوه ای باشد که از گردش کار محققان برای بدست آوردن نتایج بهتر،پشتیبانی کند.
به همین خاطر لازم است تا برای دستیابی و ساختن یک آزمایشگاه مناسب و بهینه ،ضمن داشتن یک برنامه ریزی مناسب و دقیق،همه ی پرسنل،گروه مدیریت،کاربران و…یک دید هماهنگ نسبت به کار داشته باشند و فعالیت خود را شروع کنند.اینطوری می توان هدف مورد نظر را مشخص کرد.

سپس با توجه به اهداف تعیین شده،مشخص کردن نیازها و جمع آوری تمام داده ها ،گروه پروژه می تواند یک برنامه مناسب و جامع تسهیلاتی را تهیه و طرح های مفهومی را برای تامین امکانات لازم برای کاربران را آغاز کند.

برنامه ریزی تجهیزات و ایجاد امکانات لازم برای کاربران

برای طراحی یک محیط مناسب،برنامه ریزی امکانات و تجهیزات برای برطرف کردن نیازهای حال و آینده و زمان بندی پروژه دارای اهمیت ویژه ای می باشد.

البته این در حالی است که بیشتر وقتا این چنین به نظر می رسد که آزمایشگاه ها نمی توانند به خوبی جوابگوی نیاز کاربران باشند و به اندازه کافی قادر به خرید وسایل و تجهیزات آزمایشگاهی مورد نیاز کاربران نیستند.

بنابراین در این مرحله بهتر است که برای کاهش چالش های طراحی آزمایشگاه،طراحان برای مطمئن شدن از ایجاد فضای کافی برای وسایل و تجهیزات آزمایشگاه به چند سوال پاسخ بدهند.

1-چه زیر ساختی مورد نیاز است؟

2-چه وسایل و تجهیزاتی قرار است که محیط قرار بگیرد؟

3-وزن تجهیزات و اندازه ی گرمای تولیدی هر کدام چقدر است؟

البته این نکته قابل ذکر است که در این مرحله فقط پاسخ به این سوال ها کافی نیست و حتما لازم است که طراحان اطلاعات کامل تر و جامع تری از وسایل و تجهیزات مورد نیاز،بدست بیاورند.

ارزیابی قابلیت اطمینان طراحی آزمایشگاه

با توجه به پیشرفت سریع و روز افزون علم و فناوری،طول عمر مراکز تحقیقاتی رو به کاهش است.به همین خاطر بهتر است که مدام برای رشد بهتر تسهیلات برنامه ریزی شود.

البته بهترین کار این است که طراحان برای یک برنامه ریزی مناسب جهت رشد تسهیلات،طراحی یک فضا با کمترین اختلال را انجام دهند.

طراحی زیرساخت های انعطاف پذیر

بهترین کار برای درک نیاز کاربران این است که زیرساخت ها به شیوه ی انعطاف پذیر طراحی شوند.البته این نکته مهم است که محیط های آزمایشگاهی باید به نوعی برنامه ریزی شوند که بتوانند ضمن ایجاد تکنولوژی جدید،در آینده نیز قابلیت تبدیل فضا برای کاربران فراهم باشد.
از نظر زیر ساخت،استفاده از سرویس حمل و نقل و مبلمان آزمایشگاهی مدولار،این امکان را فراهم می کند که در یک محیط آزمایشگاهی پیاده کردن این تغییرات به سادگی قابل تنظیم باشد.

طراحان می توانند وضع موجود را با ایجاد فرصت هایی به چالش بکشند.به طور مثال:با پیشرفت علم و فناوری،برای برطرف کردن نیازهای تهویه هوا،به جای اینکه از فن استفاده کنند می توانند از مدل های گوناگون هودهای آزمایشگاهی(هود لامینار،هود شیمیایی و…)که پایدارتر و مقرون به صرفه تر هستند استفاده کرد. این کار هم به کاهش هزینه ها کمک می کند و هم به افزایش انعطاف پذیری محیط آزمایشگاه کمک زیادی می کند.

امکانات و نیازهای فضای سرمایشی آزمایشگاه

یکی دیگر از اقداماتی که برای کاهش چالش های طراحی آزمایشگاه انجام می شود و از اهمیت ویژه ای برخوردار است،اندازه گیری نیازهای فضای سرمایشی است که در مرحله برنامه نویسی آزمایشگاه انجام می شود.چون مشخص کردن اندازه گرمای تولیدی و ایجاد کردن یک فضای مناسب و لازم برای وسایل و تجهیزات سرمایشی،به هماهنگی بین مهندسان مکانیک و طراحان نیاز دارد تا اطمینان کامل را از عملکرد آزمایشگاه در برابر پارامترهای زیست محیطی به دست بیاورند.

بعد از مشخص شدن اندازه گرمای تولید شده لازم است تا چگونگی عملکرد تاسیسات سرمایشی مورد ارزیابی قرار بگیرد چون این کار با توجه به نوع فعالیت آزمایشگاه ،وسایل مورد نیاز و اندازه ی هوای لازم،احتمال دارد به وسیله فیلتر،برج خنک کننده و….انجام شود.
پس در صورت تعیین شرایط محیطی و نوع فضا،انتخاب سیستم های سرمایشی خوب و مناسب می تواند در کم کردن هزینه های عملیاتی نقش بسیار موثری را داشته باشد.

راهکارهای بهبود کارایی انرژی در طراحی آزمایشگاه

یکی دیگر از مراحل مورد نیاز برای کاهش چالش های طراحی آزمایشگاه،استفاده از راهکارهای مناسب برای بهبود کارایی انرژی در آزمایشگاه است.

 

همه ی ما می دانیم که راه اندازی و عملکرد محیط ها و فضای آزمایشگاهی،هزینه ی زیادی را به دنبال دارد.پس با این وجود اجرای مناسب راهکارهای بهبود کارایی انرژی می تواند برای آزمایشگاه و محیط زیست بسیار مفید باشد.

یکی دیگر از راهکارهای پایین آوردن هزینه های عملیاتی،پرداختن به نرخ تغییر هوا است.به شیوه ای که جدیدا در تحقیقات ثابت شده این راهکار با توجه به حفظ کردن درجه رطوبت و حرارت،نرخ متوسط تغییر هوا را نیز در یک محیط آزمایشگاهی از شش ساعت به چهار ساعت کاهش می دهد.

در واقع می توان گفت که این راهکار یک فرصت مناسب را فراهم می کند تا بجز هزینه های عملیاتی یک تاسیسات ،میزان تجهیزات هوا و وسایل توزیع هوا نیز کاهش یابد.

شرکت نانو تک شیمی به کاربران کمک می کند که اقدامات لازم را جهت کاهش چالش های طراحی آزمایشگاه انجام دهند و در تهیه بهترین تجهیزات و وسایل آزمایشگاهی خدمات خود را به آن ها ارائه می دهد.

درباره modir

پیشنهاد ما به شما

راه های آماده سازی ایمنی در آزمایشگاه

توصیه های OSHA جهت راه اندازی استاندارد آزمایشگاه

توصیه های OSHA جهت راه اندازی استاندارد آزمایشگاه طبق نتایج بدست آمده و برآوردهای OSHA(اداره …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code

Call Now Buttonتماس با مدیریت