درمان حساسیت لاکتوز

درمان حساسیت لاکتوز

آشنایی با حساسیت لاکتوز

 لاکتوز جز اصلی ترین قند شیر و فرآورده های لبنی به شمار می آید. حساسیت این ماده شیمیایی همواره از دوران کودکی اشخاص آغاز می شود و دچار عوارضی چون دل پیچه و مسائلی از این دست می شود. چنانچه حساسیت زیادی به این ماده دارید در مجموع بعد از استفاده از محصولات لبنی دستخوش مشکل می شوید.

ولی اصلی ترین مسئله ای که افراد دارند وجود این ماده در شیر است. از لحاظ جغرافیایی معمولا این نوع حساسیت اکثرا در بین آمریکایی ها، اسپانیایی ها، آفریقایی ها و آسیایی های مشاهده شده است. همواره این نوع حساسیت تا پایان عمر فرد همراه او باقی می ماند و به خودی خود رفع نمی شود. ولی با بکارگیری از بعضی شیوه ها می توان به پایین آمدن یا درمان مقطعی این نوع حساسیت کمک کرد. دلیل این عارضه آن است که معده بعضی از افراد مستعد هضم این ماده شیمیایی نیست و در نهایت مسائلی را در معده ایجاد می کند.

علت حساسیت به لاکتوز چیست؟

اگر بدن به مقدار لازم لاکتوز ایجاد کند به هیچ عنوان دستخوش این عارضه نخواهیم شد. موقعی که لاکتاز به میزان کافی در بدن نباشد این ماده شیمیایی موجود در محصولات لبنی، بدون اینکه در روده کوچک تجزیه شود به روده بزرگ وارد شده و در آنجا به وسیله باکتری ها تبدیل به گاز و اسید می شود. در پی انجام این پروسه شخص احساس دل پیچه، دل درد، نفخ و گاز معده می شود.

باید به این مسئله واقف بود که حساسیت به این ماده شیمیایی در افراد مختلف کاملا متمایز است و از شدت و کمی متمایزی نیز برخوردار است. افرادی که دارای حساسیت کمتری هستند می توانند با کم کردن استفاده از محصولات لبنی به ویژه شیر این مسئله را به مقداری مهار کنند.

علائم حساسیت به لاکتوز کدامند

بهتر است بدانید که همواره بدن اطفال لاکتوز زیادی ایجاد می کند و به همین علت آنها توانایی استفاده از شیر زیادی را دارند ولی این مقدار با بالا رفتن سن کم می شود و بعد از بزرگسالی بدن حدود ۷۰٪ از آدم ها به مقدار لازم این ماده شیمیایی را تولید نمی کند. ولی رایج ترین نواحی ، آسیای شرقی است که بیان شده حدود ۹۰ ٪ از بزرگسالان آن با این عارضه دست و پنجه نرم می کنند.

این در صورتی است که ساکنین شمال اروپا بصورت کمتری به این عارضه دچار هستند و تقریبا ۵٪ از آنها این مشکل را دارند. نشانه های حساسیت به لاکتوز بعد از استفاده تا ۲ روز پس از آن آشکار می شوند.

•دل درد و نفخ

اصلی ترین نشانه حساسیت به این ماده شیمیایی دل درد و نفخ است، زیرا که دستگاه گوارشی نمی تواند به راحتی این ماده را تجزیه کند و با فرستاده شدن این ماده به روده ، با باکتری های میکرو فلورا تحلیل می شود و با توجه به این نوع تحلیل درد های شکمی و نفخ شروع می شوند.

•اسهال

همانطور که می دانید این ماده به روده ها وارد می شود ، مقدار آب این قسمت را زیاد می کند و در نهایت سبب اسهال می شود. این مسئله اکثرا در بین کودکان و اطفال شایع است.

•یبوست

زمانی که این ماده شیمیایی به وسیله باکتری های روده تجزیه می شود گاز متان ایجاد می شود. بدان جهت که این گاز سبب کم شدن حرکت غذا در روده می شود باعث ایجاد یبوست می شود.

دیگر نشانه های حساسیت به لاکتوز عبارتند از:

•کاهش وزن
•استفراغ پی در پی به ویژه در حین استفاده از شیر
•سیاه شدن رنگ مدفوع
•وجود خون روشن در مدفوع
•اسهال خونی
•خستگی بیش از حد نرمال
•تب طولانی
احساس درد در زمان دفع

قانون کلی جهت درمان حساسیت به این ماده شیــمیایی

پژوهشگران زیادی معتقد هستند که با بکارگیری ۲ الی ۳ بار شیر در روز به مقدار کمی، خیلی از حساسیت های لاکتوزی را برطرف می کند. در واقع شخص تا ۲ الی ۳ هفته بعد از استفاده از شیر و محصولات لبنی با مسئله روبرو می شود چرا که معده شخص، ماده شیمیایی کافی را جهت تجزیه قند شیر تولید نمی کند ولی اگر بتواند این وضعیت را تحمل کند معده با گذشت زمان این ماده شیمیایی مورد نظر و کافی را برای هضم محصولات لبنی تولید می کند و به آسانی می توانید مصرف محصولات لبنی خود را کم کم بالا ببرید.

ولی همانطور که قبلا هم به آن اشاره شد مقدار این حساسیت در همه افراد به یک اندازه نیست پیشنهاد می شود که با پزشک معالج خود در این حیطه مشورت کنید.

بکارگیری از مکمل های این ماده شیمیایی یکی از کمک های عمده به این مشکل است. می توانید قبل از استفاد از مواد غذایی که شامل این ماده شیمیایی است ۳ عدد قرص لاکتوز مصرف کنید و قبل از نوشیدن شیر یک نوع مکمل به آن بیفزایید.

خاصیت پرتقال برای درمان حساسیت به لاکتوز

با ملاحظه به مقدار زیاد ویتامین سی موجود در پرتقال، استفاده از آن برای مداوای حساسیت لاکتوز بسیار چشمگیر است. با بکار بردن پرتقال به همراه یک رژیم غذایی مطلوب می توانید این عارضه را مداوا کنید. پرتقال با ملاحظه بر اینکه دارای فیبر زیادی است یبوست و سندروم روده تحریک پذیر را که از نشانه های عمده این عارضه به حساب می آید را مداوا می کند.

تخم رازیانه و کاهش دردهای حاصل از این ماده شیــمیایی

برای کم کردن درد های حاصل از ناهنجاری های لاکتوزی می توان تخم رازیانه مصرف کرد. طریقه استفاده از آن به این صورت است که ۱ قاشق چای خوری از این گیاه را بعد از هر وعده غذایی باید مصرف کرد.

سرکه سیب جهت درمان این عارضه

از دارو های خانگی جهت معالجه حساسیت به لاکتوز سرکه سیب است. با استفاده از این داروی خانگی می توان به غیر فعال کردن اسید معده ای که به علت فقدان تحمل این ماده شیمیایی ایجاد شده کمک کرد. 1 قاشق غذا خوری از سرکه سیب را با 1 فنجان آب گرم مخلوط کنید و در طی چند هفته، روزانه مقداری از آن را مصرف کنید. شرکت نانو تک شیمی عرضه کننده و ارائه دهنده انواع مختلفی مواد شیمیایی است و می توان از طریق این سایت از قیمت آنها اطلاع یافت.

درباره modir

پیشنهاد ما به شما

راه های آماده سازی ایمنی در آزمایشگاه

توصیه های OSHA جهت راه اندازی استاندارد آزمایشگاه

توصیه های OSHA جهت راه اندازی استاندارد آزمایشگاه طبق نتایج بدست آمده و برآوردهای OSHA(اداره …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code

Call Now Buttonتماس با مدیریت