سوربیتول در مواد غذایی

سوربیتول در مواد غذایی

ماده شیمیایی سوربیتول که به گلوکز ، قند الکلی مشهور است در اقسام‌‌‌‌‌‌ میوه جات و مواد غذایی موجود است و به آرامی در بدن انسان سوخت و ساز می شود.‌ این ماده شیمیایی پودری شکل بوده که کارایی ملینی مطلوبی دارد . این فراورده دست کم ۶۰ درصد به میزان ساکارز قند دارد و در مجموع مزه آن مشابه سا‌کارز است. مسلما مزه و شیرینی این محصول در دهان به جا نمی ماند و به عبارتی حاوی شیرینی ثانویه نیستند.

این ماده در مجموع زیان خاصی برای بدن نداشته ولی اگر بیشتر حد معمول آن استفاده شود سبب اسهال می شود.
همچنین خاصیت این ماده در قیاس با خاصیت شکر کم بوده و سبب بالا رفتن قند خون نمی شود و بدین علت برای کسانی که دیابت دارند مطلوب تر است.

 

همانطور که می دانید کالری این ماده حدود ۳۰ درصد کمتر از شکر است جهت جلوگیری از افزایش وزن نیز مطلوب است.
این ماده در هر نوع ماده غذایی که بکار برده شود خوردن آن مواد خوراکی سبب مطبوع شدن دهان می شود و می تواند سبب حفظ رطوبت دهان شود. از این جهت از این ماده به طور وسیعی در ساخت شیرینی جات و شکلات بکار برده می شود. اگرچه بهتر است بدانید که بکارگیری از این ماده در نوشیدنی ها بر حسب ضوابط انجمن اروپا ممنوع است چرا که اثرات منفی ای روی روال کار دستگاه گوارشی بدن می گذارد.

خواص سوربیتول در مواد غذایی

همانگونه که مستحضرید خواص سوربیتول به حفظ نمناکی و رطوبت مواد خوراکی کمک بسزایی می کند و بدین جهت در بیشتر آدامس های فاقد قند و بستنی ها بکاربرده می شود. افزون بر این، این خصوصیات مهم سبب شده تا در ساخت فراورده های دندان پزشکی هم بکار برده شود و در خمیر دندان ها و اقسام دهانشویه هم از این فراورده جهت پیشگیری از پوسیدگی دندان استفاده می شود.

میوه هایی که حاوی سوربیتول هستند

میوه هایی که حاوی سوربیتول هستند شامل گلابی، سیب، گیلاس، زردآلو هلو و در میوه های خشک نظیر کشمش، آلو، توت، انجیر یافت می شود. اکثر قند این ماده شیمیایی که در انواع میوه ها موجود است سبب ایجاد گاز معده، روده و… می شود. در این صورت اگرچه چنین ناراحتی هایی دارید مطلوب است از مصرف این نوع میوه ها اجتناب کنید.

سوربیتول در آدامس و آبنبات و بیسکویت

از عمده ترین کاربرد های سوربیتول می توان به ساخت اقسام آبنبات و آدامس ها اشاره کرد. این ماده شیمیایی به ویژه در آدامس های فاقد قند در برند های متنوعی بکار برده می شود. در مجموع بیشتر فراورده های خوراکی ای که اتیکت فاقد قند را بکار برده اند حاوی سوربیتول می باشند.

این ماده به صورت طبیعی در اقسام متنوع میوه ها اقسام توت ها موجود است. در حال حاضر به وسیله هیدروژناسیون ، گلوکز ساخته می شود و در فرم مایع و کریستالی وجود دارند. برای دست کم ۵۰ سال همانند شیرین کننده زیاد در خیلی از مواد غذایی بکار برده شده است.

این ماده به صورت وسیعی در اقسام آدامس و آبنبات موجود است. مخصوصا در شماری از اقسام آبنبات فاقد قند و آدامس متداول است. آدامس فاقد قند مفید است چرا که سبب ایجاد بزاق می شود و سبب ساقط شدن ذرات غذایی در پیرامون دندان ها می شود. با این وجود در میزان بکارگیری کودکان از آدامس و آبنبات شامل قند الکلی احتیاط کنید.

کارکرد رطوبت ساز آن ،گزینه مطلوبی برای فراورده هایی است که قصد خشک شدن یا سخت شدن را دارند و در طی ذخیره سازی به ثبات خلاقیت کمک می کند. خواص نم دار و ساختار آن در ساخت شکلات که در آن فراورده ها قصد خشک شدن یا سفت شدن دادند بکار برده می شود.

این ماده می تواند در در دمای زیاد استقامت داشته باشد و این تلفیقات به صورت مطلوبی با دیگر مواد غذایی همانند مواد ژله ای، چربی ها و قند ها تلفیق می شود.‌ در دهان مزه ای سرد ، خوشایند و شیرین دارد. این ماده در بیسکویت های شکلاتی به کار برده می شود.

خواص سوربیتول در داروها

یکی از خواص سوربیتول یبوست زدا است. این ماده از طریق روده هضم می شود و به گونه ای است که آب را به درون روده کشیده و به این صورت است که آب و مایعات به مدفوع افزوده می شود و سبب درمان یبوست می شود. اگر توجه کرده باشید این ماده شیمیایی را در اکثر داروهای کودکان بکار می برند.

استفاده این ماده در شیرین کننده های مصنوعی

با ملاحظه بر اینکه مقدار کالری سوربیتول تقریبا معادل ۱/۳ کالری گلوکز است، بکارگیری از این ماده شیمیایی در مواد غذایی رژیمی و نوشیدنی ها تداول زیادی دارد. این ماده در تولید پودینگ ها، جو دو سر، پنکیک، کوکی ها و سایر مواد خوراکی بکار برده شده است.

سوربیتول در مربا سبب افزایش قوام آن می شود

سوربیتول آیا سبب قوام آمدن مربا می شود؟ مربا همانطور که می دانید از پختن انواع متنوعی میوه به همراه شکر ایجاد می شود. در دراز مدت بدون هیچ تغییری باقی می ماند. از پکتین طبیعی یا مصنوعی و حتی عسل هم می توان استفاده کرد.

این ماده شیمیایی جز پلیول ها است و اکثرا همانند نرم کننده و شیرین کننده در مواد غذایی و مربا ها به کار برده می شود. حاوی مزه شیرینی و یک مایع فاقد بوی معینی است. این محصول همانند مجمع ویتامین و ساخت اسید اسکوربیک بکار برده می شود. این فراورده یک آمولسیفایر و تولید کننده است، سبب حفظ نم و رنگ را ثابت نگه می دارد.

این ماده در مربا می تواند یک جانشین مطلوب برای شکر معمولی باشد. بکارگیری از آن در مربا تاثیرات منفی اعمال نمی کند. این ماده افزون بر اینکه مزه و بو را بهبود می بخشد بلکه ساختار مربا را نیز بهبود می سازد و سبب بالا رفتن قوام آن می شود.

مدت زمان حفظ مربا با این فرآورده بیشتر است. این ماده زمانی که حرارت می بیند نم دار بودن را حفظ می کند و به رنگ قهوه ای در نمی آید. بکارگیری این ماده در مربا برای کسانی که قند خون دارند مسئله ای ایجاد نمی کند.

درباره modir

پیشنهاد ما به شما

راه های آماده سازی ایمنی در آزمایشگاه

توصیه های OSHA جهت راه اندازی استاندارد آزمایشگاه

توصیه های OSHA جهت راه اندازی استاندارد آزمایشگاه طبق نتایج بدست آمده و برآوردهای OSHA(اداره …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code

Call Now Buttonتماس با مدیریت