معرفی کامل سود مایع و کاربردهای آن

معرفی کامل سود مایع

کیت آنالیز آب | اسیدها | نانو تک شیمی : معرفی سود مایع، ماده ای با رنگ سفید ، شفاف و معمولا هیچی بویی ندارد و با غلظت های ۵۰ درصد و ۳۱ درصد به بازار عرضه می شوند. این ماده شیمیایی به راحتی در آب حل می شود و حل شدن آن در اتانول، متانول و گلیسیرین به یک نسبت می باشد. بهتر است بدانید فرمول شیمیایی این ماده NaOH می باشد و نقطه انجماد آن نیز 4/4 ، نقطه جوش آن هم 145 درجه سانتی گراد می باشد.

در مجموع این ماده شیمیایی ماده ای ثابت و بادوام است اما زمان واکنش، قابلیت تغییر شیمیایی بسیار زیادی در آن وجود دارد. چنانچه به آن ضربه قوی یا حرارت زیادی داده شود احتمال انفجار آن خیلی زیاد است. در واقع به گونه ای نقطه ضعف این فرآورده حرارت است که سبب تغییر پذیری و بی ثباتی آن می شود. همچنین این محصول واکنش پذیری زیادی دارد بدین جهت خیلی فوری با دی اکسید کربن جذب می شود و با آن تلفیق می شود.

موارد استفاده از سود مایع در صنایع متعدد

سود مایع با خیلی از مواد آلی، معدنی واکنش می دهد ، ولی خواص این ماده شیمیایی برای مصارف صنعتی بدین قرار می باشد:

•تاثیر پرقدرت این ماده شیمیایی بر روی صنایع نساجی و کاغذ سازی

بزرگترین استفاده کننده و کاربر این ماده شیمیایی صنعت بزرگ کاغذ سازی است.‌ در این نوع صنعت معمولا این ماده شیمیایی برای سفید کردن رنگ کاغذ ها و پدید آوردن مواد خام اولیه جهت ساخت خمیر کاغذ ها را بکار می برند. همچنین این ماده در صنعت نساجی کاربرد های زیادی دارد و برای ساخت الیاف مصنوعی نظیر پلی استر، نایلون و تجزیه و تحلیل الیاف استفاده خاصی می شود.

•کاربرد این ماده شیمیایی در صنعت پتروشیمی

یکی از کاربردها و معرفی کامل سود مایع در صنایع پتروشیمی می باشد. در این صنعت و تصفیه خانه های گاز و نفت، محلول ‌کاستیک سودا را برای از بین بردن اجزای اسیدی فراورده های تصفیه شده به کار می برند مانند سولفید هیدروژن، مرکاپتان نفتنیک اسید، کریزیلیک اسید و….
کارایی این ماده شیمیایی در صنایع ساخت نفت و گاز هم بسیار چشمگیر است زیرا که مقدار هیدروژن سولفید را کاهش می دهد و سبب از بین رفتن بوی ناخوشایند این مواد می شود.

•کاربرد آن در تصفیه آب

آب مصرفی که عموم مردم در خانه هایشان آن را به کار می برند ، قبل از تصفیه شدن دارای میکرو ارگانیسم ،جلیک ها و… می باشد که این مواد به علت تلفیق با فلزات سنگین سبب ایجاد رنگ در آب می شوند و در این بین مایع معمولا PH آب را افزایش داده و سختی آن را پایین می اورد که در پروسا پالایش آب تاثیر گذار است. این ماده در ساخت ماده ضد عفونی کننده آب نقش عمده ای دارد.

•موارد استفاده از آن در سایر صنایع

از دیگر کاربرد های سود مایع در صنایع دارو سازی می باشد که بسیار چشمگیر می باشد و در دامنه گسترده ای از دارو ها نظیر کاهش دهنده چربی خون و آسپرین به کار برده می شود. ساخت آلومینیوم با به کارگیری از خواص این ماده شیمیایی صورت می گیرد.

صنایع غذایی نیز به این ماده شیمیایی نیاز دارند و در پروسه مهیا سازی فراورده ها برای پایداری ارزش مواد عذایی این ماده را بکار می برند. در این صورت یک ضدعفونی کننده قوی به شما می آید و برای مقابله با تکثیر باکتری های سبزیجات و میوه جات موثر و سودمند می باشد و بکار برده می شود.

نکات عمده در خصوص خواص سود مایع

سود مایع من جمله باز های پر قدرتی است که فرسودگی و زنگ زدگی بالایی دارد در این صورت می تواند فلزاتی نظیر روی، آلومینیوم و قلع را دستخوش خوردگی کند و ضمن این پروسه فلزات گاز هیدروژن توزیع کند که سبب انفجار می شود.

این ماده شیمیایی توانایی شعله ور زایی ندارد اما با تلفیق شدن با بعضی از اسید ها مانند اسید هیدروکلریک تعامل خواهد داشت و سبب ایجاد حرارت چشمگیری می شود. این ماده در آب بصورت کامل یونیزه می شود و سبب رها شدن OH- می شود که در نهایت بازی قدرتمندی به شمار می آید.

شیوه ها نگهداری سود مایع

سود مایع نبایستی در دسترس هوای آزاد واقع شود زیرا که بدین گونه به مرور زمان سطح کیفی آن پایین می آید و دلیل پایین آمدن سطح کیفی آن جذب بسیار دی اکسید کربنی است که در خود دارد و با این عمل سبب تولید ذرات سدیم کربنات جامد می شود. این ماده شیمیایی همچنین نبایستی در محفظه های فولادی محافظت شود چرا که آهن را به خود جذب می کند. در نهایت بهترین شیوه نگهداری از این ماده شیمیایی این است که آنرا از برخورد با هوا و فلزات محتوی آهن دور نگه دارید که با این عمل ماندگاری آن را افزایش خواهید داد.

حمل و نقل این ماده شیــمیایی

برای جابه جایی سود مایع معمولا از تانک هایی از جنس استیل یا حاوی ساخت پلمیری استفاده می کنند زیرا که خوردگی فرسودگی بسیاری دارد و با هر وضعیتی نمی توان آن را جابه جا کرد.

خطرات انسانی ناشی از آن

همانگونه که می دانید سود مایع خوردگی و فرسودگی زیادی دارد، در این صورت به هیچ عنواگ نبایستی با بدن مخصوصا نقاط حساس نظیر چشم تماسی داشته باشد، چرا که سبب تحریک حاد، زخم و ایجاد تاول و چه بسا سبب متلاشی شدن چشم ها نیز می شود و امکان دارد عوارضی چون آب مروارید داشته باشد و در وضعیت بحرانی سبب نابینایی همیشگی می شود.

زیان این ماده شیمیایی برای پوست هم چشمگیر می باشد و سبب سوختگی های عمقی ، پایدار و ماندنی می شود و مقدار سوختگی را مدت زمان برخورد با ماده و میزان غلظت آن مشخص می کند.

مصرف این ماده شیمیایی صدمات بزرگ و همیشگی را به سیستم گوارش و هاضمه می شود و چه بسا سیستم هاضمه را به آسانی سو اخ می ‌کند. در این گونه موارد مرگ هم اعلام شده است.

 

بعضی دیگر از عوارض این ماده سوختگی عمقی سیستم گوارش، سوختن دهان، گلو و ایجاد درد های شدید و اسهال
استشمام این ماده سیستم تنفسی شخص را به شدت آزار می دهد و سبب ایجاد زخم و اماس ریه و تنگی نفس می شود.

این نوع فرآورده در بازار جهانی

بهتر است بدانید که معرفی کامل سود مایع یکی از پر استفاده تریک ماده های شیمیایی در کل دنیا به شمار می آید . مطابق ارزیابی در سال ۲۰۰۶ درخواست جهانی برای این ماده شمیایی ۶۳.۴ میلیون تن بوده که معمولا عدد خیلی بالایی است و در این بین کشور چبن بزرگترین سازنده و استفاده کننده این ماده شیمیایی در سراسر دنیا است.

شرکت نانو تک شیمی عرضه کننده انواع مواد شیمیایی من جمله این نوع ماده شیمیایی می باشد.

درباره modir

پیشنهاد ما به شما

راه های آماده سازی ایمنی در آزمایشگاه

توصیه های OSHA جهت راه اندازی استاندارد آزمایشگاه

توصیه های OSHA جهت راه اندازی استاندارد آزمایشگاه طبق نتایج بدست آمده و برآوردهای OSHA(اداره …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code

Call Now Buttonتماس با مدیریت