سود پرک چیست

سود پرک چیست؟

سود پرک چیست،یک نوع ماده شیمیایی است که در صنایع مختلفی کاربردهای بسیاری دارد این ماده شیمیایی معمولاً به کاستیک سودا هم شناخته شده است.

کاستیک سودا به حالت جامد، سفید رنگ و شفاف می باشد و معمولاً بدون بو، غیر فرار و خواص زنگ زدگی و فرسودگی دارد در نهایت به راحتی رطوبت هوا را به خود جذب می کند. بنابراین دقت به اصول جابجایی و بکارگیری از کیسه های مطلوب لمینت دار برای این فراورده کاملاً الزامی است.

این ماده شیمیایی حلال بوده به ویژه در آب، گلیسیرین، الکل و متینول و زمانی که با آب مخلوط شود حرارت بسیاری را ایجاد می کند. نقطه ذوب این ماده بسیار زیاد است ولی با این وجود حل شوندگی آن در آب خیلی زیاد است و معمولاً در آب به رنگ روشنی در می آید. هنگامی که این فراورده در آب حل می شود مایعی ایجاد می شود که PH زیادی دارد و لیز بودن ان هم خیلی زیاد است و در مجموع فرسودگی و زنگ زدگی آن بیشتر می شود.

کاربرد سود پرک در صنایع مختلف

سود پرک در صنایع متنوعی کاربردهای ویژه ای دارد که به اصلی ترین و مهم ترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

صنعت کاغذ سازی:

بیشترین مصرف و کاربرد این ماده شیمیایی در سرتاسر دنیا در صنعت کاغذ سازی است. بکارگیری از این ماده شیمیایی در پروسه های خمیر سازی، سفید کردن، جوهر بری از کاغذهای استحصال و همچنین بخش پالایش آب انجام می گیرد.

صنعت پارچه:

این ماده در صنایع پارچه نیز کارایی ویژه دارد. این ماده شیمیایی جهت تهیه کتان و رنگ رزی نخ های مصنوعی نظیر پلی استر ،نایلون به کار برده می شود.‌

•صنایع شوینده

یکی از عمده تربن کاربردهای سود پرک در صنایع مواد شوینده می باشد که از سدیم هیدروکسید جهت صابون سازی ، پروسه ای که چربی و روغن های گیاهی را به صابون مبدل می سازند، به کار برده می شود. همچنین این ماده شیمیایی را برای ساخت سورفکتانت های آنیونی که همواره یک ماده لازم و عمده در اکثر فرآورده های شوینده و تمیز کننده می باشد به کار می برند.

•ساخت سفید کننده ها

این ماده همچنین برای تولید سفید کننده مورد استفاده قرار می گیرد. این سفید کننده ها معمولاً کارایی صنعتی و خانگی بسیاری نظیر چربی زدایی و مهار قارچ و کپک را دارا می باشند.

•فراورده های نفتی

من جمله کاربردهای این ماده می توان به اکتشاف، ساخت و تهیه نفت و گاز طبیعی اشاره نمود.

•تولید آلومینیوم

یکی دیگر از کاربردهای سود پرک مربوط به صنایع آلومینیوم سازی است.

•پروسه های شیمیایی

سدیم هیدروکسید به صورت این ماده شیمیایی در آمده و همانند یک ماده خام در ساخت دامنه گسترده ای فرآورده های پایین دستی من جمله: مواد پلاستیکی، علف کش ها، رنگ و جوهر، پارچه، چسب، مواد پوشش دهنده، حلال ها، مواد دارویی و خیلی از مواد به کار برده می شود.

شیوه محافظت از سود پرک چیست؟

برای محافظت اساسی از سود پرک ها بایستی آن‌ها را مجزا از هر مواد شیمیایی دیگری به ویژه مواد آتش زا، فلزات، پراکسید های آلی، اسیدها و … قرار داد.

همواره سدیم هیدروکسیدها را در ظروف استوانه ای که از جنس فولاد می باشند اندوخته می کنند اما مطلوب است از محفظه هایی که از نوع رزین های مصنوعی مستحکم به تلفیقات قلیایی هستند استفاده کرد. افزون بر این بایستی برای ممانعت از زنگ زدگی ظروف و جذب رطوبت بایستی مکان نگهداری خشکی را برگزینید.

از فاکتور های عمده دیگر که برای محافظت از این ماده شیمیایی ضروری است : نارسانا بودن محوطه و بهره مندی از سامانه حرارتی و تهویه مطلوب است و اینکه بایستی در آن پیرامون میزان بسیاری آب در اختیار باشد تا اگرچه سدیم هیدروکسید ریخته شد بتوان خطرات احتمالی آن را خنثی کرد.

درجه حرارت حفاظت از این ماده شیمیایی بایستی حداقل ۴۰ درجه سانتی گراد باشد. دقت داشته باشید که سود مایع این نوع ماده شیمیایی در دمای کم بالا می رود و در نهایت می تواند سبب مسائلی در پروسه جابه‌جایی و پمپاژ این نوع ماده شود. افزون بر این در اقلیم سرد بایستی خط های انتقالی این ماده به صورت مطلوبی گرم شود تا از ریسک مسدود شدن ممانعت کند که می توانید این عمل را با جریان بخار kPa 103 و یا حرارت الکتریکی اعمال کنید.

در این صورت بهتر است همیشه دمای پیرامون حفاظت از این ماده شیمیایی را مهار کنید و نگذارید کم تر از ۲۹ و بیشتر از ۳۸ باشد که میان این ۲ رقم همواره دمایی مناسب خواهد بود.

خطرات انسانی ناشی از این نوع ماده شــیمیایی

کارایی و خواص سود پرک همواره خیلی بالا است اما در صورت برخورد فیزیکی با پوست یا برخورد با چشم ها یا استشمام مقدار زیادی از آن می تواند خطرات و مسائل جدی را برای اشخاص ایجاد کند نظیر سوختگی های اساسی ، نابینایی و…

در این صورت بهتر است در زمان بکارگیری از این ماده شیمیایی به کلیه مبادی توجه کنید که این مبادی شامل بکارگیری دستکش، ماسک، لباس متناسب و… تا از خطرات اساسی و جدی آن مصون ماند.

 

مصارف و کاربردهای دیگر این نوع ماده شیــمیایی

ساخت و تمهید مواد شیمیایی و دیگر کاربردهای سود پرک من جمله ساخت سولفید سدیم، صنایع نفت، صنایع شوینده ها و پاک کننده ها، ساقط کردن اکسیدهای گوگرد از گازهای سوختی، صنع بهداشتی ، صنایع الکل سازی، صنعت چرم سازی، خودرو سازی، کمپانی های پنبه، و کنترل Ph آهک که همانند مواد پرکننده ، شیرین سازی زیتون، مهار پسماند ها و فاضلاب، چربی زدایی، رنگ رزین، پالایش آب، خنثی سازی اسید در ساخت باطری، برای سفید کننده و کرک گیر در پارچه ها، شستن تانکر های جابه‌جایی مواد نفتی، صنعت شیشه، تلفیقات دارویی در دارو سازی، استحصال پلاستیک، سنتز رشته های مصنوعی ابریشم در صنایع بافندگی، آبکاری فلزات، شستن محفظه ها و لوله ها، سیستم های صنعتی و حفاری، ساخت نشاسته ، شکلات سازی و…

شرکت نانو تک شیمی یکی از نمایندگی های معتبر ارائه دهنده انواع مواد شیمیایی است و آمادگی خود را در امتداد تأمین احتیاجات بخش های صنعتی کشور اعلام می کند.

درباره modir

پیشنهاد ما به شما

راه های آماده سازی ایمنی در آزمایشگاه

توصیه های OSHA جهت راه اندازی استاندارد آزمایشگاه

توصیه های OSHA جهت راه اندازی استاندارد آزمایشگاه طبق نتایج بدست آمده و برآوردهای OSHA(اداره …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code

Call Now Buttonتماس با مدیریت