اسید اگزالیک چیست؟

اسید اگزالیک چیست؟

اسید اگزالیک چیست،با خصوصیات بسیار در صنایع متنوع کاربرد دارد. کاربرد این ترکیب به عنوان یک تلفیق طبیعی در صنایع متنوع از اهمیت بسزایی برخوردار است. ایک تلفیق به شیوه طبیعی در اقسام سبزیجات پیدا می شود و به صورت جامد ، بدون رنگ و کریستالی می باشد.‌ ولی به محض اینکه با آب حل شد به یک حل شونده شفاف و بدون رنگ مبدل می شود.‌

بهتر است بدانید اسم دیگر این ترکیب اتانوئیک است. همواره انسان ها به میزان خیلی کمی از این ماده استفاده می ‌کنند. این تلفیق را می توان با استفاده از سبزیجاتی نظیر کلم بروکلی، خیار، اسفناج، سیب زمینی و… بدست آورد که بکارگیری خیلی کم آن به حفظ تندرستی بدن کمک شایانی می کند. این ماده جز خانواده اسید های کربوکسیلیک می باشد که در قیاس با استیک اسید معمولا قوی تر است.

 

کاربرد های متنوع اسید اگزالیک

•خاصیت این ماده در پاک کنندگی

بر اساس پژوهشهای صورت گرفته عمده ترین کاربرد اسید اگزالیک بکارگیری از آن در مصارف تمیز کنندگی و سفید کنندگی است. این تلفیق در رفع جرم و کثیفی های موجود بر روی سطوح به صورت مطلوبی کار می کند به صورتی که هیچ صدمه ای به سطوح اعمال نمی کند.

دقت داشته باشید که بیشتر تولیدکنندگان فرآورده های شوینده و پاک کننده این ماده را در تولید محصولات خود بکار می برند. از این فرآورده ها به آسانی می توان برای برطرف کردن زنگ آهن استفاده کرد. در اکثر مواقع این تلفیق را برای برطرف کردن زنگ زدگی های مخرب ماشین لباسشویی بکار می برند.

حدودا ۲۰۰g از این ماده را در پروگرام شستشو قرار دهید و به خاطر داشته باشید که هیچ مواد شوینده دیگری را نباید در زمان بکارگیری از این ترکیب به آن اضافه کرد. در پایان می توان ناظر برطرف شدن زنگ زدگی ها و لکه های موجود روی سطوح شد.
مسئله عمده ای که بایستی زمان بکارگیری از این ماده به آن توجه کرد سمی بودن این ترکیب است که بایستی زمان استفاده از آن احتیاط کرد.

•کاربرد این ماده در صنعت

همانگونه که مستحضرید خاصیت پاک کنندگی و سفید کنندگی این فرآورده بسیار مورد توجه است. به همین دلیل از این تلفیق در عرصه های صنعتی فراوان استفاده می شود که یکی از عمده ترین بکارگیری آن در صنعت نساجی و کمپانی های رنگ لباس است. خاصیت سفید کنندگی این ترکیب به صورت مطلوبی قطعات بعضی صنایع را ضد عفونی می کند و این مسئله سبب شد تا کمپانی ها برای پاکیزه و تمیز کردن سیستم ها خود از این ترکیب بهره ببرند.

بهتر است بدانید بعضی موسسات داروسازی هم این ماده را جهت رقیق سازی و خالص سازی بعضی از مواد شیمیایی بکار می برند و برآیند خیلی مطلوبی را رویت می کنند.

•بکارگیری اسید اگزالیک در زنبورداری

از دیگر کاربردهای اسید اگزالیک چیست، از این ماده می توان به استفاده از آن در زنبوری داری اشاره کرد. معمولا کنه هایی در کندوی عسل یافت می شوند که به اسم واروا مشهور هستند. وجود این حشره ها سبب پایین آمدن سطح کیفی عسل تولید شده می شود و در صورت تکثیر بیش از اندازه این موجودات باعث می شود زنبورها نابود شوند. برای از بین بردن این کنه ها می توان از این ترکیب استفاده کرد. در نهایت این ماده پر کاربرد در عرصه زنبورداری نیز سودمند واقع شده است و توانسته در افزایش سطح کیفی عسل تولید شده نقش بسزایی داشته باشد.

موارد استفاده از اسید اگزالیک چیست

استفاده های متنوع از اسید اگزالیک شامل:

•جهت درخشش هر چه بیشتر مجسمه های مرمر از این تلفیق استفاده می کنند.
•در تولید رنگ این ماده از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
•برای برطرف کردن لکه های غذا و جوهر بسیار مطلوب است.
•در تولید فیلم عکاسی نیز کاربرد ویژه ای دارد.
•از این تلفیق برای برطرف کردن رسوب کلسیم در پالایش فاضلاب به کار برده می شود.
•در مراحل انجام رنگرزی به سان یک ماده نامطلوب بکار برده می شود.
•جهت برطرف کردن زنگ زدگی مطلوب است.
•در شیمی لانتانید همانند یک معرف عمده به حساب می آید.
•در ساخت سفید کننده ها نیز بکار برده می شود.

آیا این ماده برای سلامتی مضر و خطر ساز است؟

اسید اگزالیک معمولا یک سم خیلی قدرتمند و قوی است که زمان خوردن آن به وسیله انسان سبب اسهال، استفراغ و اخلال خیلی شدید در سیستم گوارش می شود که افزون بر آن می تواند به کلیه ها صدمه وارد کند و حتی امکان دارد فرد را دستخوش تشنج، شوک و در نهایت به کما ببرد.

احتمال مرگ بعد از مصرف این ترکیب نیز وجود دارد که به دلیل متلاشی شدن قلب و عروق رخ می دهد. این ماده یک مولفه تحریک کننده چشم هم به حساب می آید و در صورت برخورد با چشم اثرات خیلی جدی بر روی تندرستی چشم می گذارد.

دقت داشته باشید که این ماده در زمان برخورد با پوست سبب اماس، سوختگی، التهاب و قرمزی می شود. در این صورت بهتر است در زمان برخورد با پوست فوری محل را با آب زیاد شستشو دهید و اطمینان حاصل کنید که این ترکیب بطور کامل شسته شده است. در صورت روبه رو شدن با هر نشانه ای زمان برخورد با این ماده حتما به پزشک خود رجوع کنید.

نحوه تولید اسید اگزالیک چیست؟

برای ساخت این ماده معمولا شیوه های متنوعی وجود دارد: روش نخست به نوعی است که با گرما دادن فرمات سدیم به همراه کاتالیست قلیایی این ترکیب ایجاد می شود و نیز می توان از اکسیداسیون کربوهیدرات ها در کنار اسید نیتریک هم این ماده را به دست آورد.

با گرما دادن خاک اره در کنار کاستیک های قلیا یا خمیر محلول های شکر به وسیله مخمر های ویژه این ماده را می توان ایجاد کرد. بهتر است بدانید با افزودن پروپیلن به HNO3 و گرما دادن محلول برای ساقط کردن اکسید های نیتروژن توسط اگزالی ایجاد می شود. همانگونه که می دانید این ماده به طور طبیعی در سبزیجات و مواد غذایی نظیر چای ، شکلات، موز، بادام موجود می باشد و معمولا در بدن موجودات زنده این ترکیب هم پیدا می شود.

برای خنثی کردن این ترکیب بایستی چه کار کرد؟

زمانی که این ماده کاربردی را بکار بردید و خواستید که آن را خنثی کنید تا از خطرات ناشی از آن بر روی سلامتی در امان بمانید بایستی موضع بکارگیری را با آب و جوش شیرین بطور کامل شستشو دهید و یک روز اجازه دهید تا محل مورد نظر کاملا خشک شود. جهت اطلاع از قیمت این ماده شیمیایی می توانید به سایت نانو تک شیمی مراجعه نمایید.

درباره modir

پیشنهاد ما به شما

راه های آماده سازی ایمنی در آزمایشگاه

توصیه های OSHA جهت راه اندازی استاندارد آزمایشگاه

توصیه های OSHA جهت راه اندازی استاندارد آزمایشگاه طبق نتایج بدست آمده و برآوردهای OSHA(اداره …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code

Call Now Buttonتماس با مدیریت