کاربرد آب اکسیژنه در صنایع مختلف

کاربرد آب اکسیژنه

کاربرد آب اکسیژنه با فرمول H202H2O2 که به آن هیدروژن پراکسید هم گفته می شود مایع بوده به رنگ آبی کم رنگ و غلظت آن اندکی از آب بیشتر است و معمولا گونه ای اسید خفیف به حساب می آید. هیدروژن پراکسید ، اکسنده ای پایدار به شمار می آید و بدین جهت آن را به عنوان ماده سفید کننده به کار می برند.

این نوع مایع را به عنوان بسیط ترین پراکسید به عبارتی تلفیقی با اتصال یگانه اکسیژن-اکسیژن می شناسند. این محصول افزون بر کاربرد های نام برده شده همانند یک ضد عفونی کننده هم مورد استفاده قرار می گیرد.

این فرآورده یا پراکسید هیدروژن ماده ای است با ویژگی ها و استفاده های متنوع ‌که در صنایع کاغذ سازی، دارویی، نظامی، بهداشتی و دیگر صنایع متنوع به ‌کار برده می شود و دلیل وسعت استفاده آن در صنایع متنوع وابسته با خواص منحصر به فرد آن و چگالی متمایز این ماده می باشد. این محصول در کشور ایران با گرید های غذایی و صنعتی متنوع با میزان خلوص ۳۰ تا ۷۰ درصد مورد استفاده قرار می گیرد.

ویژگی های شیمیایی آب اکسیژنه

من جمله خواص مهم آب اکسیژنه عبارتند از:

•قابلیت به کارگیری راحت
•فقدان ایجاد آلاینده های محیطی
•گنجایش بسیار اکسیداتیو
•از دیگر خواص مهم آن تاثیر گذاری در وضعیت متنوع PH است.

با آنکه این محلول از خصوصیات عمده و بی مانندی در حیطه های متنوعی برخوردار است ولی از لحاظ شیمیایی معمولا در گروه مواد منفجره خطرناک دسته بندی می شود که به راحتی می تواند با تلفیق با مواد متنوع برآیند های کنترل ناپذیری را ایجاد کنند.

آب اکسیژنه یا همان هیدروژن پراکسید در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد که صنایع غذایی یکی از آن ها می باشد.

•روغن های حیوانی، گیاهی و چغندر قند

جهت سفید کردن روغن های حیوانی، گیاهی من جمله روغن ماهی این ماده را به کار می برند. این فرآورده برای تصفیه چغندر قند هم مورد استفاده قرار می گیرد.

•جعبه بندی و استریل کردن

به منظور بالا بردن مدت زمان محافظت و دوام سطح کیفی مواد غذایی من جمله محصولات لبنی، شیر، نوشیدنی ها، آبمیوه، سس در طول اعمال جعبه بندی این فراورده ها در قوطی، تیوپ و بطری پروسه استریل کردن انجام می گیرد، که در این عملیات هیدروژن پراکسید کار ضد عفونی کردن مواد خوراکی را برعهده دارد.

کاربرد آن در صنایع کاغذ و سلولزی

در صنایع کاغذ و سلولزی همواره آب اکسیژنه به کار برده می شود. خواص رنگ بری این ماده در این خصوص از اهمیت ویژه ای برخوردار است. زیرا که سبب می شود کلیه فرآورده های ساخته شده سفید رنگ شوند و درجه ناخالصی آن ها هم برطرف شود. از بین رفتن رنگ زرد چوب در مراحل مقدماتی ساخت کاغذ می باشد.

سفید شدن خمیر کاغذ در استحصال آن و تغییر رنگ خمیر اولیه دستمال کاغذی کلیه آنها به وسیله محلول ۳۰ درصد الی ۵۰ درصد از این ماده انجام می شوند. این محلول سبب بالاتر رفتن سطح کیفی فرآورده های سلولزی می شوند.

•سفید کردن خمیر چوب

در فرآیند ساخت کاغذ از چوب ، از این ماده برای برطرف کردن رنگ زرد چوب حاصل از لیگتین به کار برده می شود و این سبب می شود تا دست کم سفیدی با دوام بسیار و همچنین کمترین درجه ناخالصی در فرآورده و پساب ایجاد شود.

•بازیافت کاغذ

از کاربرد های آب اکسیژنه در صنایع کاغذ می توان به بازیافت کاغذ اشاره نمود بدین صورت است که در پروسه بازیافت کاغذ برای برطرف نمودن رنگ جوهر، از این محصول در محدوده قلیایی استفاده می شود. چنانچه خمیر استحصال شده در ساخت کاغذ قهوه ای به کار برده شده دیگر لزومی به پروسه رنگ زدایی و به کارگیری مجدد از هیدروژن پراکسید نیست.

•ساخت رول های بزرگ دستمال کاغذی

از دیگر کاربردهای آب اکسیژنه در صنایع کاغذ می توان به سفید کردن خمیره چوب برای ساخت تیشو دستمال کاغذی اشاره نمود.

کاربردهای عمده هیدروژن پراکسید در صنایع فلزی

صنایع ریخته گری، آبکاری و فلزی گروه دیگری از استفاده کنندگان آب اکسیژنه می باشند. در این پروسه ها از محلول این ماده شیمیایی برای از بین بردن ناخالصی ها و آلاینده های فلزی که همانند فاکتورهای مانع و مزاحم در عکس العمل های عمده به شمار می آیند مورد استفاده قرار می گیرند. از دیگر کاربرد های این ماده می توان شستشوی بخش رویی فلزات و همچنین پاکیزه کردن وان و محفظه های آبکاری را نام برد.

تجزیه این ماده پر کاربرد فیزیکی است یا شیمیایی؟

آب اکسیژنه از لحاظ ترمودینامیکی متغیر است و خیلی فوری به آب و اکسیژن مبدل می شود که همواره جز یک تغییر شیمیایی به حساب می آید.

این ماده شیمیایی نیز می تواند به وسیله آنزیم کاتالاز از لحاظ ساختار و تعامل تجزیه شود. تجزیه این ماده سبب آزاد شدن اکسیژن و گرما می شود. این قضیه می تواند حاد و مخاطره آمیز باشد چرا که ریختن هیدروژن پراکسید با چگالی بسیار زیاد روی یک ماده آتش زا می تواند سبب آتش سوزی سریع شود.

کاربرد عمده این فرآورده در صنایع داروسازی و مواد آرایشی بهداشتی

آب اکسیژنه را در اصطلاح می توان همه فن حریف دانست بدین مفهوم که همه کاره می باشد. می تواند برای خیلی از استعمال ها به کار برده شود حتی می توان از این ماده در تمامی مواد استفاده کرد. هیدروژن پراکسید با مشخصه ضدعفونی کننده به صورت وسیعی در صنایع دارویی به کار برده می شود.

این ماده در محلول لنز تماسی همانند یک ضدعفونی کننده برای ممانعت از عفونت عمل می کند. برای ضد عفونی کردن لوازم دندان پزشکی و ابزار جراحی نیز به کار برده می شود. از این فرآورده نیز می توان برای سفید کننده مو، لوسیون های سفید کننده دندان ، دهانشویه، خمیر دندان و فرآورده های حفاظت از مو و… استفاده کرد.

سایت نانو تک شیمی مفتخر است که به تامین کلیه مواد شیمیایی صنعتی، آزمایشگاهی، ابزار آلات و شیشه آلات آزمایشگاهی و… بپردازد و تمام سعی خود را در خدمت رسانی به صنعت کشور ایران در این عرصه به نمایش بگذارد.

درباره modir

پیشنهاد ما به شما

راه های آماده سازی ایمنی در آزمایشگاه

توصیه های OSHA جهت راه اندازی استاندارد آزمایشگاه

توصیه های OSHA جهت راه اندازی استاندارد آزمایشگاه طبق نتایج بدست آمده و برآوردهای OSHA(اداره …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code

Call Now Buttonتماس با مدیریت