توصیه های OSHA جهت راه اندازی استاندارد آزمایشگاه

توصیه های OSHA جهت راه اندازی استاندارد آزمایشگاه

طبق نتایج بدست آمده و برآوردهای OSHA(اداره ایمنی و بهداشت شغلی)، بیشتر از نیم میلیون نفر به عنوان پرسنل در مراکز تحقیقاتی و آزمایشگاه های ایالات متحده در حال کار و فعالیت هستند. همه ما در طول زندگی روزانه ی خود با خطرات مختلف گوناگونی که ناشی از استرس ها شیمیایی، بیولوژیکی، فیزیکی، اسکلتی و عضلانی و رادیولوژی روبه رو هستیم. اما با همه ی این موارد لازم و ضروری است که برای جلوگیری و ایمنی همه تلاش خود را به کار بگیریم و چیزی را که نیاز داریم جستجو کنیم. پرسنل و کاربران باید یک مواردی را در مورد نکات ایمنی در آزمایشگاه بدانند تا از هرگونه خطر احتمالی جلوگیری شود.

 

اهمیت بهداشت و ایمنی در آزمایشگاه

از آنجایی که مرکزهای تحقیقاتی و علمی، مجموعه ای متشکل از آزمایشگاه های تحقیقاتی، مخازن ذخیره مواد شیمیایی، اتاق های ابزار و محیط های دفع زباله و بازیافت هستند، پرسنل خیلی بیشتر در معرض خطر قرار می گیرند. به همین خاطر دستورالعمل های ایمنی کار و استاندارد در آزمایشگاه از جمله مسائل و موضوعات مهمی است که ضروری است به عنوان نقطه آغاز هر آزمایشگاهی در نظر گرفته شود.

 

در واقع می توان گفت: استاندارد آزمایشگاه OSHA، برای محافظت و حمایت از آزمایشگاه های غیر تولیدی که پرسنل آن در معرض مواد شیمیایی پرمخاطره و یا خطرات مختلفی قرار می گیرند، مطرح شده اند.

 

استانداردهای آزمایشگاهی OSHA شامل چه افرادی می شود؟

استانداردهای آزمایشگاهی OSHA برای تمام کارفرمایان و پرسنلی که در محیط ها و فضاهای آزمایشگاهی درگیر مواد آزمایشگاهی پرمخاطره هستند، اعمال می شود. تا با این شیوه یک محیط بدون خطر برای پرسنل فراهم شود.دهمچنین لازم است که کارفرمایان برای حفظ ایمنی هرچه بیشتر از پوشش های مخصوص و خاصی استفاده کنند.

 

استانداردهای آزمایشگاهی OSHA شامل چه افرادی می شود؟

نکات لازم در یک آزمایشگاه استاندارد

  • در شروع کار، یک فضای آزمایشگاهی استاندارد به یک مسئول و یا مدیر بهداشت شیمیایی (CHO) نیاز دارد.
  • مسئول CHO در واقع فردی است که واجد شرایط آموزش و تجربه لازم است تا پرسنل را در فراهم کردن و اجرای طرح CHP (بهداشت شیمیایی مکتوب) راهنمایی و یاری کند.
  • طرح بهداشت شیمیایی CHP

 

CHP یا همان طرح بهداشت شیمیایی، مجموعه راه ها و شیوه هایی است که برای محافظت از پرسنل در مقابل خطرات موجود در محیط و فضای کار و فعالیت مورد استفاده قرار می گیرد و برای کم کردن میزان احتمالی مواجه شدن پرسنل با خطرات، تمام اقدامات کنترلی از جمله نظارت های مهندسی و PPE (تجهیزات حفاظت شخصی) را به صورت کامل انجام می دهند.

 

از آنجایی که محافظت از پرسنل در مقابل کار با مواد خیلی خطرناک مانند سموم حاد، سموم تولید مثل و مواد سرطان زا خیلی ضروری است، به همین خاطر لازم است تا این مواد در فضاهای مشخص و با استفاده از وسایل آزمایشگاهی مهارکننده (مانند دستکش ایمنی، هود و…) و مواد ضدعفونی مورد استفاده قرار گیرند.

 

راه های پیشگیری از خطرات احتمالی در آزمایشگاه

برای پیشگیری از خطرات احتمالی در محیط های آزمایشگاهی راه هایی وجود دارد که عبارتند از:

 

1-آموزش به کارکنان

-در اول کار و قبل از شروع فعالیت در آزمایشگاه لازم است تا پرسنل را در مقابل تمام خطرات احتمالی در محیط، آموزش دهید. پس حتما لازم و ضروری است تا تمام پرسنل از آموزش های مورد نیاز جهت ایمنی در محیط آزمایشگاه برخوردار باشند.

-در موقع نوشتن CHP، این طرح راهنما باید همه الزامات مربوط به سایر استانداردهای OSHA را در بر داشته باشد چون احتمال دارد که نمونه ها شامل عوامل بیماری زای خون، آلاینده های شیمیایی هوا (مانند فرمالدئید، بنزین، متیلن کلراید و…) و… باشد.

 

2-تعیین میزان مواجهه کارمندان با خطرات آزمایشگاهی

پس از دادن آموزش های اولیه به پرسنل، با اهمیت ترین نیاز CHP مشخص کردن اندازه مواجهه پرسنل با خطرات آزمایشگاهی می باشد.

به طور کلی لازم است تا در اول کار، کارفرمایان از قرار گرفتن پرسنل در مقابل مواد پرمخاطره PEL اطمینان کافی حاصل نمایند.

پس در آن صورت باید برای نظارت های اولیه، اندازه مواجهه پرسنل با هر ماده را به خوبی تنظیم کنند تا در صورت دیدن هر گونه اتفاق، با انجام نظارت دوره ای این مشکل را برطرف کنند. (همچنین در صورت نیاز باید CHP معاینات پزشکی و مشاوره لازم را ارائه دهد).

 

البته تمام این موقعیت ها شامل پرسنلی می شود احتمال قرارگیری آن ها در معرض PEL، مواد شیمیایی و یا رخدادهایی مانند پخش و یا نشت مواد پرخطر قرار دارند.

به همین خاطر شناسایی خطر جهت استانداردهای آزمایشگاه OSHA یک مسئله بسیار مهم و ضروری است و همه موارد و الزاماتی که دربردارنده ی حفظ ایمنی و بهداشت پرسنل است در برگه های اطلاعات ایمنی نوشته و در اختیار کارمندان قرار می گیرد.

در ضمن باید بدانید که این موضوع در مورد تمام ماده های تولید شده در آزمایشگاه ها و یا همه محصولات جانبی کارها و فعالیت های آزمایشگاهی هم صدق می کند.

 

نکات ایمنی در آزمایشگاه

استانداردهای ایمنی آزمایشگاهی OSHA، پرسنل را در مقابل همه خطرات شیمیایی نشات گرفته از هودهای شیمیایی، پاتوژنهای ناشی از خون، خطرات بیولوژیکی، کابینت های زیست محیطی و ایمن، سر و صدا، تشعشعات (یونیزه و غیر یونیزه کننده) و سایر خطرات ناشی از لوازم و تجهیزات آزمایشگاهی خاص مانند سانتریفیوژ آزمایشگاهی، اتوکلاو آزمایشگاهی و گازهای فشرده شده، راهنمایی و مورد ارزیابی قرار می دهد.

 

نکات ایمنی در آزمایشگاه

 

به همین خاطر این مسائل و نکات ایمنی بسته به محیط و فضای آزمایشگاهی، به عنوان یک مبدا و یا منبع بسیار ارزشمند محسوب شود.

راه های آماده سازی ایمنی در آزمایشگاه

راه هایی که برای آماده سازی ایمنی در آزمایشگاه وجود دارد عبارتند از:

  • -مشخص کردن مامور بهداشت برای رسیدگی کردن به مواد شیمیایی
  • -تهیه کردن یک برنامه بهداشتی مناسب برای مواد شیمیایی
  • -ارائه خدمات آموزشی کامل به پرسنل (شامل همه PPE است که موقع انجام فعالیت ها به عنوان تجهیزات و لوازم ایمنی استاندارد مانند پوشش های آزمایشگاهی، دستکش آزمایشگاهی، پیش بند آزمایشگاهی، از چشم و سایر اعضای بدن محافظت می کنند).
  • -نظارت بر انجام کار و فعالیت ها (اندازه مواجهه پرسنل را با هر نوع خطر بررسی کنید).

باید بدانید که همانطور که رعایت ایمنی و بهداشت در محیط ها و فضاهای آزمایشگاهی مسئله ای کاملا ضروری و مهم است، فراهم کردن و استفاده از تجهیزات و لوازم با کیفیت نیز باید به عنوان یک مساله مهم مورد توجه مسئولین و کاربران قرار بگیرد. شرکت نانو تک شیمی با تهیه کردن بهترین تجهیزات از بهترین برندها خدمات بسیار خوبی را با آزمایشگاه ها و مراکز تحقیقاتی ارائه می کند.

راه های آماده سازی ایمنی در آزمایشگاه

درباره modir

پیشنهاد ما به شما

نکات مهم مدیریت چرخه کار آزمایشگاه

نکات مهم مدیریت چرخه کار آزمایشگاه در کل مدیریت چرخه کار آزمایشگاه، از پنج مرحله …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code

Call Now Buttonتماس با مدیریت